Joutsenon historia ulottuu kauas menneisyyteen. Nykyisen
Suomen alueen ensimmäiset asukkaat saapuivat Joutsenon kautta, jos pieni
kotiinpäin veto sallitaan? Joutsenon Kuurmanpohjan Saarenojan kivikautiset asuinpaikat on todettu n.11200-11400 vuotta vanhoiksi. Voidaan hyvin todeta
Joutsenon asutushistorian ulottuvan melkoisen kauas menneeseen aikaan. Tänään
meillä ei kuitenkaan ole esittää kuvia noilta paikoilta, mutta eiköhän yksi
meidän ensi kesän retkistä Kuurmanpohjaan suuntaudu? Lisää aiheesta sitten
myöhemmin…
Joutseno on kuitenkin ollut asuttuna noista ajoista asti ja
lopulta siitä muodostettiin oma pitäjä vuonna 1639. Kenen ansioista Joutsenosta
sitten muodostettiin oma pitäjä? Kenraalikuvernööri Pietari Brahen tehtävänä
oli selvittää liian suuret pitäjät ja jakaa ne pienempiin osiin. Niinpä v.1639
Joutseno erotettiin emäpitäjä Taipalsaaresta. Myöhemmin vielä siirrettiin
Lappeen ja Jääsken alueita Joutsenoon. Lopulta vuonna 1652 kaikki nykyiseen
Joutsenoon kuuluvat kylät olivat jo liitetty alueeseen. Joitain siirtoja on
toki myöhemminkin tehty, mutta tässä selvitys kaikessa lyhykäisyydessään.
Oman pitäjän perustamiseen vaikutti keskeisesti kaksi
henkilöä omalla arvovallallaan. Toinen heistä oli Taipalsaaren kirkkoherran
poika Johannes Laurentii Taipalensis, josta tuli Joutsenon ensimmäinen
kirkkoherra. Toinen voimakas persoona oli lauta- ja valtiopäivämies Risto
Martinpoika Tujulainen. Hänellä oli oma ratsutila Joutsenossa. Hän edusti
Lapveden kihlakuntaa vuoden 1644 valtiopäivillä. Heidän panoksensa näkyi
Joutsenon pitäjän perustamisessa, mutta Taipalensis vaikutti merkittävästi
Joutsenon ensimmäisen kirkon rakentamiseenkin. Siitähän meidän oli tänään
tarkoitus kirjoitella…
Tietoa vanhemmista kirkoista tai rukouskappeleista ei ole,
mutta pitäjän perustamisen myötä oman kirkon rakentaminen tuli pakolliseksi. Rakentaminen
ei kuitenkaan ottanut onnistuakseen, koska henkimaailman olennot astuivat
kuvioihin mukaan. Sarja yliluonnollisia sattumuksia liittyy ensimmäisen kirkon
rakentamiseen. Uskokoon ken tahtoo!
Kirkon rakentamista aloitettaessa oli kaksi paikka, joihin
kirkkoa suunniteltiin. Toinen näistä paikoista oli Punakivenaho, mutta tänne kirkkoa
ei koskaan tehty. Sen sijaan paikaksi valikoitui Honkalahden ja Punnanlahden
välinen korkea mäki nimeltä Hiidenmäki, jonne olisi ollut helppo saapua myös
vesiteitä. Tuumasta toimeen ja kirkon rakentaminen alkoi, mutta huonoin
tuloksin. Se mikä päiväsaikaan saatiin rakennettua, niin hiidet purkivat ne
yöllä! Aikansa tämän leikin jatkuttua, Joutsenon kirkolle valittiin uusi
paikka. Nykyisen kirkon paikalle alkoi kohota ensimmäinen kirkko ja töiden
eteneminen olikin ripeää, koska jo vuonna 1641 kirkko oli valmis ja ilmeisesti
samana vuonna valmistui myös kellotapuli. Kirkon valmistumiseen vaikutti ilmeisesti
Pätilän kylän asukkaiden työpanos, koska heidän epäiltiin olleen ne mystiset hiidet,
jotka terrorisoivat Hiidenmäen rakennustyömaata. Halusivat kaiketi kirkon
lähemmäksi omaa kyläänsä?
Joutsenon nykyisen kirkon takaseinän syvennys |
Kirkon valmistuttua pohdittiin nimeä kirkolle ja silloin
joutsen lensi kirkon ylitse. Kansan suussa eläneen tarinan mukaan koko pitäjä
olisi saanut tästä nimensä. Tämä hieno tarina ei valitettavasti pidä
paikkaansa. Nimi Joutzenus / Jousenus löytyy 1500-luvun asiakirjoista, joten
hieno tarina ylitselentävästä linnusta on jälkikäteen sepitetty tarina. Vanhin
merkintä Joutsenosta löytyykin vuodelta jo 1545, jolloin kylän nimeksi
mainittiin Joutzenå. Ilmeisesti nimi juontuu vanhasta veroyksiköstä joutsi eli
jousi. Veroyksikön merkitys oli että talosta löytyi mies, joka jaksoi jännittää
jalkajousen vireeseen. Tämä veroyksikkö katosi Suomesta käytöstä jo 1800-luvun
alussa, mutta Joutsenossa se lienee ollut käytössä vielä 1930-luvulla, jolloin
uuden hautausmaan ympärille tehtiin kivinen aita. Perinteitä on kunnioitettu
pitkään Joutsenossa?
Syvennyksestä löytyy muistolaatta edellisistä Joutsenon kirkoista |
Joutsenon kirkon ympäristö tunnettiin 1600-luvun lopulla
myös kapakkamäen nimellä, jonka alkuperän varmaan kaikki arvaattekin? Alueella
siis sijaitsi kapakka ja olutta myytiin myös laittomasti asiakkaille, vaikka
sellainen olikin sakon uhalla kielletty. Lukuisat käräjäjutut alkoholin
vaikutuksen alaisena toikkaroimisesta kuuluivat joutsenolaisten arkielämään
noihin aikoihin. Lopulta alueelle asetettiin kielto, ettei sinne saanut
pystyttää mökkejä. Lopulta ne vieläpä tuikattiin tuleen, jotta epämääräinen
elämä kirkon ympäristöstä saataisiin kauemmaksi. On mahtanut herrasväellä olla
tiukat paikat rahvaan ympäröimänä? Noihin aikoihin Joutsenon väkiluku oli
arviolta n. 500-800 henkilöä, jotka tapasivat toisensa kirkkopyhinä. Kait se
jälleennäkemisen riemu sai aikaan tuon ajan ilonpitämisen…
Seuraavalle vuosisadalle siirryttäessä Joutsenoa kohtasi
ison- ja pikkuvihan aikaiset venäläisten ryöstöretket ja rakennusten
polttaminen sekä osan väestöstä vieminen Venäjälle orjiksi. Tuho oli melkoista,
mutta näistä melskeisistä ajoista huolimatta kirkko ilmeisesti säilyi vaikkakin
oli korjauksen tarpeessa. Koska Turun rauhassa 1743 Joutseno, kuten
Lappeenrantakin, jäivät Venäjän alueelle, niin alueella pidettiin rovastintarkastus
vuonna 1745 ja silloin kirkon korjauskäsky annettiin. Pari vuotta myöhemmin
1747 huomattiin, ettei mitään ole enää tehtävissä vaan uuden kirkon
rakentaminen on aloitettava.
Päätöksestä huolimatta vuosiin ei tapahtunut mitään, vaikka
paikallisetkin tunnustivat että kirkko oli kelvoton. Ilmeisesti 1700-luvun
alkuvuosikymmenet olivat olleet kovia aikoja ja seurakuntalaiset valittelivat
köyhyyttä. Ei mikään ihme mielestäni. Lopulta pitäjänkokous taipui rakentamaan
v.1755 uuden kirkon, jos kerättäisiin kolehti kaikilta alueen luterilaisilta
seurakunnilta. Rakennusmestariksi palkattiin Eskil Collenius ja työt
käynnistyivät ripeästi. Silti vuonna 1757 kirkossa ei ollut vielä kattoa
katettu. Lopulta kirkko vihittiin käyttöön v.1760 piispantarkastuksen
yhteydessä. Vihkimisen suoritti Fabian Gudsaeus.
Aluksi vanha kellotapuli sai jäädä paikalleen, mutta lopulta
vuonna 1777 sekin purettiin sortumisvaaran takia. Uusi tehtiin ja uusi kirkonkellokin
piti hankkia. Edellinen, joka oli ostettu Taipalsaarelta, oli ilmeisesti
rikkinäinen. Lieneekö ollut alusta asti, koska joutsenolaiset eivät sitä
maksaneet kuin vasta käräjien ja sakkomääräysten jälkeen? Haminalainen kauppias
Vikman hommasi uuden 315 kiloa painavan kellon Tukholmasta asti. Kuuluvat
olleen paikalliset tyytyväisiäkin sen sointiin.
1790-luvulla kirkkoa kunnostettiin tervaamalla ja se sai
laudalle maalatun alttaritaulun. Perusteellisempi korjaus kirkossa tehtiin
1840-luvun puolivälissä, jolloin hirsikirkko ulkolaudoitettiin ensimmäistä
kertaa ja maalattiin. Katolle ja sisätiloille ei kuitenkaan tehty mitään.
Kerrottakoon vielä yhteisesti näistä Joutsenon kahdesta ensimmäisestä kirkosta
se, että tapana oli haudata vainajia kirkon lattian alle. Tämä tapa oli
käytössä vain varakkaille, jotka yleensä ostivat itselleen hautapaikan oman
istumapaikkansa alta. Työvälineiden alkeellisuudesta johtuen monet haudat
jäivät mataliksi ja kirkkoon levisi ajoittain inhottava haju, jonka katsottiin olevan
muistutus ihmisten kuolevaisuudesta. Tämä hautaustapa loppui Venäjän
määräyksestä 1770-luvulla, koska sitä pidettiin epäterveellisenä.
Kaikki vanha kuitenkin ränsistyy ja niinpä Joutsenon kirkko
sai piispantarkastuksissa nuhteet vuosina 1854 ja 1873. Ehdotettiin uuden
kirkon rakentamista tai ainakin vanhan perusteellista korjausta. Peruskorjaus
valittiin ja se suoritettiin vuosina 1899-1900, jolloin kirkon arveltiin
kestävän vielä vähintään 50 vuotta. Valitettavasti arvion tehnyt arkkitehti ei
osannut edes kuvitella Joutsenon kirkon tulevaa kohtaloa!
Sota on julmaa ja se usein saa pahuuden esiin meissä
ihmisissä. Vaikka todellista syypäätä ei ehkä koskaan saada selville Joutsenon
kirkon palosta 25.4.1918, niin sen tuhosta on kyllä useita versioita. Varmaa
tietoa on tuhon päivämäärä, kirkon käyttö ammusvarastona ja tieto, että tuona
päivänä Joutsenossa valta vaihtui punaisilta valkoisille. Epävarmaa sen sijaan
on tuhon aiheuttaja, mutta seuraavia versioita on esitetty Jari Ropposen
kirjoittamassa Joutsenon historia
teoksessa.
Versio1: Joutsenolaiset
punaiset kertoivat olevansa syyttömiä, koska olivat jo paenneet kirkonkylältä
Viipurin suuntaan. He syyttivät teosta viivytysjoukkoihin jääneitä Helsingin
kaartilaisia.
Versio2: Mielenkiintoinen versio on Rääkkylästä kotoisin
olevan Pekka Päivisen tarina. Hän ajautui sodan melskeissä Varkauden ja
Lappeenrannan kautta Joutsenoon. Ennen perääntymistä hän kävi erään joukon
kanssa hakemassa kirkosta ammuksia pakoretkelle ja löi kiväärinperällä rikki
kirkon öljylamput. Tästä olisi palo saanut alkunsa. Sodan melskeissä
mahdollista ja lisäksi tätä tarinaa tukee tieto, että hän otti kirkosta
mukaansa Raamatun ja papin Alban. Tämän jälkeen hän pakeni Varkauteen ja löi
naulalla raamatun huussin seinään kiinni myöhempää käyttöä varten;). Lisäksi
hän määräsi, että hänet pitää haudata Albaan käärittynä. Niin tapahtuikin.
Mielenkiintoinen tarina mielestäni!!
Versio3: Kuulopuheiden mukaan erästä valkoisten
tykistönjohtajaa olisi haastateltu vuonna 1966 ja hän kertoi, että kirkko
syttyi palamaan heidän Pätilän suunnalta ampumistaan tykinlaukauksista.
Kirkon takaa hautausmaalta löytyy hautaristi, minkä luodit ovat läpäisseet v.1918. Todennäköisesti 25.4.1918 |
Olkoon totuus mikä tahansa, niin kirkko paloi maan tasalle
ja uutta, sitä nykyistä, kirkkoa aloitettiin suunnittelemaan. Eli jatkoa seuraa
seuraavassa tarinassa. Huh huh….olipa pitkä rupeama!
Laitetaan tähän lopuksi vielä linkki, mistä voit käydä
lukaisemassa lisää tietoa Joutsenon vanhasta kirkosta. Se löytyy täältä. Sivulinkeistä löytyy myös lisää Joutsenon menneisyydestä kertovia tarinoita. Kannattaa tutustua!