perjantai 1. kesäkuuta 2012

Lappeenranta / Prinsessa Armaada

Prinsessa Armaada satamalaiturissa on kaikille lappeenrantalaisille tuttu kiintopiste kesäisin. Siellä Willimieskin piipahtelee usein kesäisin, vaikkakin harvemmin kuin nuorena poikasena. Aikoinaan meillä oli tapana pitää poikaporukalla illanviettoja laivalla hyvän seuran ja kortinpeluun merkeissä. Muistaakseni joka perjantai klo 19 tavattiin, tai siis ne saapuivat paikalle kenellä ei ollut ilta- tai yövuoroa. Tätä perinnettä pidettiin yllä monta vuotta. Viime suvena pidettiin vanhalla porukalla jopa muisteluiltakin. Hauskaa oli ja tarkoitus on jatkaa perinnettä tänä suvena.

Prinsessa Armaada. Aiemmin ss Suomi ja Pikisaari 4 


Prinsessa Armaada nimi on tuttu useimmille, koska samanniminen kotimainen elokuva valmistui vuonna 1950. Tämä nykyinen Prinsessa Armaada ei ollut elokuvassa esiintynyt alus, vaan nimi on tullut monen mutkan kautta. Lieneekin syytä vähän kertoa aluksen historiasta. Nykyinen Armaada on rakennettu Joroisissa vuonna 1902, joten kunnioitettavat 110 vuotta on tällä aluksella ikää. Joroisten telakalta alus siirrettiin Joensuuhun viimeisteltäväksi ja lopulta rekisteröitiin ss Suomi nimellä 2.6.1902 Joensuuhun
Alus on ns. tervahöyry ja jo suunnitteluvaiheessa se suunniteltiin mittoihin, jotka mahdollistivat Saimaan kanavan kautta liikennöinnin. Useampi kanavamatka aluksella on varmasti suoritettukin, koska Saimaan alueelta vietiin esimerkiksi valtavia määriä halkoja Pietariin. Paluumatkalla tuotiin taas Pietarista tavaroita, joista täällä oli kysyntää.
Ensimmäisen maailmansodan alkaessa Venäjän laivasto otti aluksen haltuunsa. Seuraava tieto ss Suomesta on 11.4.1918, kun Suomen sisällissodan riehuessa Turun punaiset joukot upottivat sen Aurajokeen muiden laivojen kanssa. Nopeasti alus nostettiin joen pohjasta ja kunnostettiin. Tämän jälkeen alus myytiin huutokaupalla Helsinkiin. Vuonna 1922 alus myytiin uudelleen ja tämän jälkeen se palasi harharetkiltä takaisin alkuperäisille vesille Saimaalle Savonlinnaan.
Vuonna 1946 aluksen omistaja vaihtui taas ja Repola OY muutti kaikkien tervahöyryjensä nimeksi Pikisaari. ss Suomen nimeksi tuli Pikisaari 4 ja sen tytäralus Pikisaari 3 sai kunnian olla elokuvan Prinsessa Armaadan päätähti. Alkuperäinen leffatähti kuitenkin romutettiin v.1956. Ilmeisesti kuuluisuuden takia Pikisaari 1 nimettiin Prinsessa Armaadaksi ja myöhemmin vielä Pikisaari 2 sai kantaa kyseistä nimeä. Tässä vaiheessa v.1959 Lappeenranta astui kuvioihin ja osti aluksen kahvilaksi satama-alueelle. Ensimmäinen sijoituspaikka oli Halkosaaren kupeessa, kunnes v.1967 tämäkin laiva romutettiin.
Tällöin tervahöyry ss Suomi/Pikisaari 4 ostettiin Lappeenrantaan edellisen korvaajaksi ja sijoitettiin edellisen paikalle Halkosaareen. Alus kastettiin 20.5.1967 Prinsessa Armaadaksi ja otettiin käyttöön laivaravintolana. Nykyiselle paikalleen toiselle puolelle satamalahtea alus siirrettiin v. 1979 ja siitä lähtien se on ollut yksi kaupunkimme tunnusmerkkejä, jonka maine tunnetaan muuallakin.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi ovat aina tervetulleita