tiistai 29. joulukuuta 2015

Kouvola / Rissalan lentoturman muistomerkki


Ensimmäinen duunipäivä alkamassa ja kaikki ennusmerkit ikävään päivään ovat olemassa. Parin viikon loman jälkeen herääminen huonosti nukutun yön jälkeen ennen auringonnousua oli pökerryttävä kokemus. Kaiken lisäksi päivän ensimmäinen silmiini osunut uutinen kertoi suuren idolini Lemmy Kilminsterin kuolleen. Mitähän tästä päivästä vielä tuleekaan? Vaan ei muuta kuin kohti uusia pettymyksiä ja mitättömiä suorituksia.....

Joskus syksyllä piipahdin Kouvolassa kuvaamassa ja tarkoitukseni on mennä uudestaankin, koska moni kohde on vielä paikkakunnalta kuvaamatta. Jonkun verranhan olen noita jo esitellytkin, mutta nyt tarkoitus on tykittää niitä mahdollisimman paljon tammikuun aikana, kunnes loppuvat. Sitten voisikin siirtyä kaiketi Haminan kohteisiin ryyditettynä muutamalla menetetyn Karjalan kohteella. Tästä siis lähdetään liikkeelle!
Rissalan lentoturman muistomerkki

Siirrytäänpä siis Uttiin, missä Suomen ilmavoimilla on oma lentokenttänsä, mistä löytyy monia muistomerkkejä. Valitettavasti ne kaikki eivät ole Willimiehen saavutettavissa, mutta aikeissa olisi hakea joskus lupaa myös sotilasalueen muistomerkkien kuvaamiseen. Saanko lupaa, onkin sitten aivan toinen juttu.....

Utin alueella on Rissalan lentoturman muistomerkki, mikä tapahtui Siilinjärvellä 3.10.1978. Onnettomuudessa presidentti Kekkosen nimikkokone DC-10 putosi välittömästi nousun jälkeen ja siinä kuoli kaikki koneen mukana olleet 15 henkeä. Näistä 3 oli lentokoneen miehistöä, mutta muut olivatkin aikansa yhteiskunnan kermaa, jotka olivat osallistuneet maanpuolustuskurssille ja olivat palaamassa Helsinkiin. 
Punagraniittiin on kiinnitetty puolikas potkuri ja muistolaatta

Tapahtuneen jälkeen konetyyppi DC-3 asetettiin lentokieltoon ja konetyyppi korvattiin Fokker F.27 koneilla aiemmin kuin oli ollut suunnitelmissa. Lisäksi lentoturman jälkeen lentäjiä alettiin kouluttamaan hätätilanteiden varalta, jotta vastaavat onnettomuudet pystyttäisiin välttämään. Valitettavasti 15 henkilön piti menettää henkensä ennen kuin tilanne huomioitiin.
Muistolaatta

Itse asiassa kuolonuhreja olisi pitänyt olla 16, mutta myöhemmin maamme ensimmäiseksi naispresidentiksi valittu Tarja Halonen ei saanut lupaa lentämiseen ollessaan viimeisillään raskaana. Tuolloin SAK:n lakimiehenä toiminut Halonen jätti osallistumatta maanpuolustuskurssille, koska hän ei saanut lupaa lentää. Myöhemmin tajutessaan tapahtuneen hän oli shokkitilassa. Ehkä juuri siksi Halonen kävi laskemassa seppeleen vuonna 2004 Utin muistomerkille.

Muistomerkin on paljastanut 3.10.1988 kuljetuslentolaivue, joka toimi Utissa. Kyseisenä päivänähän onnettomuudesta oli kulunut päivälleen 10 vuotta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi ovat aina tervetulleita