Huomasin juuri, että tämänkertainen tarina on blogin
kolmassadas sepustus! Ihmekös tuo, että on vähän viime aikoina tökkinyt tämä
kirjoittaminen? Kaikista vaikeuksista huolimatta jäljellä on varmaan lähes 200
julkaisematonta kohdetta, joten ei taida tällä vauhdilla loppu häämöttää vielä
vuonna 2013. Lisäongelmia aiheuttaa se, että kesällä saa taas kurvailla kohteiden
perässä ympäri laajaa Lappeenrantaa. Viime suvena oli paljon helpompi urakka,
koska nyt on vaikea saman päivän aikana kuvailla kovinkaan montaa kohdetta. Tai
mistäs sen tietää, kun remmiin on astunut uusia assistentteja, joiden kanssa
olisi tarkoitus saada Ylämaan kohteet kerralla pakettiin. Ehkä assistenteista
tarttuu vähän naisenergiaa jäyhään ja jurottavaan Willimieheenkin? Lienee syytä
kuitenkin lopettaa jaarittelu ja siirtyä asiaan?
Kuivatelakan sulkuportti. Nykyisin kuivatelakan paikalla on parkkipaikka |
Tänään liikutaan muutama sata metriä kauempana edellisestä
kohteesta ja tutustumme erääseen vanhan Saimaan kanavan mielenkiintoisimpaan
osaan, joka lienee monille paikallisillekin tuntematon, ainakin nuoremmille
lukijoillemme. Esittelyvuorossa on tänään Mustolan tekolammen rannalla
sijaitseva kuivatelakka, joka rakennettiin kanavan rakentamisesta säästyneillä
varoilla. Kyseinen rakennelma ei siis ollut alkuperäisissä piirustuksissa,
mutta ennen kanavan aukeamista 7.9.1856 se oli kuitenkin jo valmiina.
Kuivatelakan rakentaminen oli viipurilaisten kauppahuoneiden
ja lappeenrantalaisen Carl Savanderin keksintö. He ehdottivat jo syksyllä 1846
kuivatelakan rakentamista Mustolaan. Samalla he lupautuivat maksamaan
kustannukset, jos saisivat sen omistukseensa. Tähän ei kanavahallinto
suostunut, mutta päättivät rakentaa kuivatelakan, koska kanavalla katsottiin
tarvittavan telakkaa vioittuneiden laivojen korjaamiseen. Lisäksi se toisi
tuloja vuokraamalla talvisäilytyspaikkoja aluksille.
Alkuperäiset rattaat ovat vielä paikalla sulun kohdalla |
Telakan suunnittelusta vastasi yli-insinööri Ericson ja hän
laati ensimmäiset piirustukset syksyllä 1848, jotta telakka mahtuisi seuraavan
vuoden rakennusurakoihin. Kenraalikuvernööri Mensikovin hyväksyttyä
suunnitelman, sen rakentaminen alkoi välittömästi.
Valmistuttuaan kuivatelakkaan ajettiin vieläkin jäljellä
olevista suluista sisään ja porttien sulkemisen jälkeen telakka-altaasta
laskettiin vesi pois läheiseen Soskuan jokeen. Veden pinnan laskiessa alus
asetettiin tukien varaan ja korjaustyöt saattoivat alkaa. Remontin valmistuttua
allas täytettiin ja laiva ajoi sulusta ulos Mustolan tekolampeen, jonka jälkeen
se pystyi aloittamaan liikennöinnin Saimaan kanavalla.
Allas tyhjennettiin tätä kautta, mistä myös säännösteltiin vedenkorkeutta |
Kuivatelakka oli käytössä aina Saimaan kanavan uudelleen
avaamiseen asti eli 1960-luvulle asti. Kaivuutöiden aikana se täytettiin
kanavanruoppauksesta syntyneellä liejulla ja hiekalla. Nykyisin vanhan
kuivatelakan alue on Mustolan kanavakonttorien parkkipaikkana, mutta jotain
vanhaakin on vielä jäljellä. Sulut ja tyhjennyspaikka on vielä jäljellä.
Lisäksi viime suvena kuulin Saimaan kanavamuseon vetäjältä, että suunnitelmia
kuivatelakan esiinkaivamiseksi on olemassa. Telakka on kuulemma vielä hyvässä
kunnossa, vaikkakin täytetty maa-aineksella. Lienee turha mainita, että
tällainen suunnitelma on Willimiehen mieleen!
Tähän uomaan telakan tyhjennys tehtiin |
Telakka tunnettiin aikoinaan Mustolassa nimellä tokka, tulee ruotsin sanasta docka.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista