Pepe Ahlqvist "Back to the river"
Tuli sen verran pitkä kirjoitus, että sitä lienee mukavampi kuunnella Willimiehen kestosuosikin tahdissa. Ajoittain töihin mennessä tulee kuunneltua jotain tiettyä musiikkikappaletta joka päivä ja viime aikoina se on ollut tuo ylläoleva "Back to the river". Toivottavasti tekin tykkäätte ja muistutus....tämä pitää kuunnella täysillä! Asiaan...
Mustola, nykyisen Saimaan kanavan toinen sulku, oli vilkkaan
liikennöinnin solmukohta ensimmäisen kanavan aloitettua toimintansa vuonna
1856. Nykyisen suursulun paikalla sijaitsi samanlainen kolmikammioinen
sulkujärjestelmä kuin aiemmin esitellyssä Mälkiän sulkualueellakin. Idyllisyydessään
Mustola ja Mälkiän sulkualueet ovat jäljelle jääneestä alkuperäisestä kanavasta
upeimmat osat. Molemmat ovat näkemisen arvoisia ja lomareissulla kannattaakin
poiketa 6-tieltä muutama kilometri ja piipahtaa paikalla. Jos historia ei
innosta, niin tämän kohteen vieressä sijaitsee uusi sulku, missä voi katsoa laivan
sulutusta. Mielestäni, se on melko vaikuttava näky, vaikka itse olen nähnyt sen
lukuisia kertoja.
Mustolan kolmikammioinen sulkujärjestelmä oli käytössä vuosina 1856-1935 |
Palataan kuitenkin 1850-luvulle ja tutustutaan Saimaan
kanavan tekijöihin, jotka myös rakensivat nämä Mustolan vanhat sulut. Alue
toimi myös alusta lähtien Saimaan kanavan yläpiirin hallinnollisena keskuksena,
rajan takaisen Juustilan toimiessa alapiirin hallinnollisena keskuksena. Tämä
näkyi alueen kauneutena, koska kanavan alueen ympäristön kauneusarvoihin oli
paneuduttu erilaisin istutuksin ja puistomaisine alueineen. Osa niistä on
vieläkin jäljellä.
Mutta ne kanavan tekijät! Mustolaan rakennettiin kanavan
työmiehille lukuisia asuinparakkeja, joissa työmiehet saivat vuorojensa aikana
laiskotella ja kerätä voimia seuraavan päivän ponnistuksiin. Lepoa
tarvittiinkin, koska valmistuessaan kanavalla oli mittaa 58 kilometriä ja siinä
oli 28 sulkua. Kanavan tekemiseen tarvittiin paljon miesvoimaa, vaikka
kanavatyömaalla kokeiltiinkin uusia keksintöjä, kuten höyrykäyttöisiä
kaivureita ja vinssejä, ruutia unohtamatta. Silti työmiehiä tarvittiin paljon,
vaikka koneitakin oli jonkun verran.
Nykyisin sulut on tukittu betonisella padolla, josta juoksutetaan vettä ohivirtauksena |
Suomen suurin rakennustyömaa tuohon aikaan tarvitsi
käyttöönsä työmiehiä, joita hankittiin töihin monin eri tavoin. Ensimmäisenä
ajatuksena oli, että sotilaat pantaisiin töihin, koska ajateltiin heidän olevan
halpaa työvoimaa. Nopeasti kuitenkin mielet muuttuivat ja päätettiin siirtyä
palkattuun työvoimaan. Jo keväällä alueen kirkkojen saarnastuoleista annettiin
tietoja, että tarvetta työvoimalle olisi. Niinpä monet maaseudun liikaväestöstä
siirtyivät kaivuutöihin ja asuttivat kanavan rakennuttamat parakit. Majoitus
oli tarkoitettu vain miehille, mutta monien perheet muuttivat perässä, vaikka
se ei ollutkaan sallittua. Tässä tapauksessa työmies joutui etsimään uuden
majoituspaikan.
Mustolan ohitse virtaa entisen kuivatelakan tyhjentämiseen tarkoitettu Soskuan joki |
Parhaimmillaan kesäisin yli 3000 työmiestä oli töissä ja
talveksikin töitä riitti lähes 700 työmiehelle. Kaikki työläiset eivät toki
tulleet lähiseuduilta, vaan ammattimiehiä valui aina Pohjanmaata myöten
työmaalle. Rankka työ merkitsi suurta vaihtuvuutta työläisten joukossa ja
monelle kanavan kaivaminen oli vain välietappi matkalla kohti Pietaria, jossa
oli tarjolla monenlaisia houkutuksia. Houkutuksista ei ollut puutetta myöskään
kanavanrakentajien parissa, koska kaikenlaiset kauppamiehet ja kamasaksat
ymmärsivät työmiesten tarpeita. Niinpä alueelle virtasi alkoholia ja
huonotapaisia naisia sekä kortin lyöminen oli suosittu ajanviete. Joskus tätä
kauheutta päiviteltiin ihan kanavan johtoa myöten…
150 vuotta vanhan kivityön tasokkuus jaksaa hämmästyttää Willimiestä vieläkin... |
Yksi työvoiman lähde olivat pikkurikolliset, jotka
sovittivat syntejään lapion varressa. Keväällä tuotiin kaivuutöihin 250 vankia ja
syksyisin laskettiin osa heistä pois, koska yleensä heidät oli tuomittu
pikkurikoksista, kuten irtolaisuudesta, pikkuvarkauksista ja juopumuksesta. Kaikkia
ei keritty laskea vapaalle jalalle, koska osa pakeni oma-alotteisesti. Pisimmän
pakomatkan lienee tehnyt Carl Reis, joka palautettiin Suomeen Pohjois-Norjasta
parin vuoden retken päätteeksi.
Kiivaimpina rakentamiskausina työväestöksi tuotiin muutamia
kymmeniä ”oikeita” rikollisiakin, joista eräät olivat syyllistyneet jopa
murhiin. Työväestön kirjavuutta lisäsi myös venäläisten sotilaiden käyttö,
josta kylläkin luovuttiin melkoisen pian. Muutenkin työmaa pyöri palkkatöinä,
mutta kanavan lähestyessä valmistumistaan, havaittiin että jos sotilaita ei
saada mukaan töihin, niin valmistumista pitää lykätä vähintäinkin vuodella. Lopulta
yli tuhat Mikkelin ja Viipurin tarkka-ampujapataljoonan sotilasta oli vankien
lisäksi viimeistelemässä Saimaan kanavaa. Ilman heidän panostaan kanavaa ja
tätä Mustolan sulkuakaan ei olisi avattu liikenteelle syyskuussa 1856.
Vesi ja vihreys yhdistyvät Mustolan puistikkoalueella |
Hienoja kuvia Mustolasta!
VastaaPoista