Willimies on historiaan jo nuorena hurahtanut lappeenrantalainen, jonka retket johtavat muistomerkeille, historiallisille paikoille ja luonnonnähtävyyksien äärelle. Matkat alkoivat vuonna 2012 Lappeenrannasta ja jatkuivat kaikkialle Etelä-Karjalaan. Nyt uusina aluevaltauksina ovat Kymenlaakso ja luovutettu Karjala. Suuruudenhulluna tyyppinä Willimies ja assistentti Willilady aikovat kuvata alueiden kaikki merkittävät kohteet.
On the road again…tällä kertaa Helsingin pölyt vaihtuvat
Kansolan maisemiin. Mukavahan tuolla Helsingissäkin oli piipahtaa, mutta en viihdy
siellä kauaa… En vaan jaksa ymmärtää mikä ihmisiä tuossa meluisessa paikassa,
missä vielä törmää elämään kyllästyneisiin ilmeisiin, vetää puoleensa? Helkutti,
muuttaisivat elävään ja iloisia ihmisiä täynnä olevaan Lappeenrantaan, niin he saattaisivat
joskus hymyilläkin? No onhan siellä pääkaupungissamme jokunen Willimiestäkin kiinnostava paikka,
mutta ei niitä montaa ole! Yksi kiintoisa paikka Helsingin matkallamme oli vierailu YleX-radiokanavan tiloissa. Viime talven SaiPan kummeina toimineet juontajat olivat pitäneet Lappeenrantaa hyvin esillä vieläkin, kuten kuvista näkyy. Mielenkiintoista oli myös seurata suoraa radiolähetystä studiosta käsin. Pääsimmekin webbikameran takia maailmanlaajuiseen levitykseen. Nyt tunnetaan Willimiehen rujot piirteet ulkomaita myöten. Iso kiitos YleX:n porukalle mukavasta esittelystä ja pitäkäähän SaiPa kummijoukkueenanne myös ensi talvena. Hittoako te nyt hyvää jengiä vaihtaisitte?
Mankisen paita on nostettu kattoon...kenties myöhemmin Kisapuistonkin kattoon?
Jenni ei ollut paikalla, mutta ensi talven kummijoukkueen paita odottaa reissua Kisapuistoon
No asukoot muut helsinkiläiset keskenään siellä kivikylässä, mutta me lähdemme
nyt yhdelle alkuperäisen Saimaan kanavan kohteelle, mikä ainakin Willimiehen
mielestä on eräs kauneimmista paikoista, mitä vanhasta kanavasta on vielä
jäljellä. Ajo-ohjeiksi paikalle voisi antaa seuraavan… Aja nykyisen kanavan
ylittävälle Kansolan läppäsillalle(esitellään myöhemmin) ja käänny sillan
kupeesta itään lähtevälle pienelle hiekkatien pätkälle. Pieni ajomatka vanhan
kanavan laidassa, missä on jäljellä vanhaa kivistä ja kettingistä tehtyä aitaa,
vie sinut perille Kansolan rullasillalle. Ohi et voi ajaa missään tapauksessa.
Nyt kun sinäkin osaat perille, niin siirrytään asiaan.
Kansolaan menevää tietä reunustaa vanhat kivet kettinkeineen
Viime kesänä Willimies kävi kuvaamassa Kansolan Williukin
kanssa, joten viime vuotisilla kuvilla siis mennään. Mikään on tuskin
muuttunut, joten asiaan… Kansolan kohdalla oli aikoinaan portit, mutta en osa
tarkalleen sanoa että miksi. Jollain tavalla se liittyi sulun tyhjentämiseen
vedestä. Valitettavasti viime kesän matkalla eräs paikallinen mieshenkilö
kertoi asiasta, mutta kun en jaksa enää muistaa. Kansolan kohdalla oli portit
kanavassa, mutta mikään sulku se ei ollut. Vedenkorkeus kestää ennallaan ennen
ja jälkeen Kansolan. Harmittaa, kun en muista! Lieneekö Helsingin daamit
vieneet muistin minulta?
Kansolan rullasilta, olet siis perillä
Alkuaikoina silta piti rullata kanavalla liikkuvan aluksen takia syrjään
Joka tapauksessa Kansolan kohdalla kulki maantie kohti
Viipuria ja siksi paikalle tehtiin rullasilta, joka on edelleen alkuperäisellä
paikallaan. Tämä silta sisältää vielä vuonna 1851 Fiskarsin konepajalla tehdyn
koneiston, mikä olisi kenties vielä kunnostettavissa elävöittämään alueen
historiaa?
Koneisto Fiskarsin v. 1851 valmistama
Paikallinen mies kertoili monia mielenkiintoisia tarinoita
Kansolasta ja osa jäi minunkin mieleeni. Hän kertoi pikkupoikana seuranneensa
Suomen armeijan sillan ylitystä kesällä 1944, jolloin tarvittiin kaikki
mahdollinen kalusto rintamalle ja ne oli kuljetettava Kansolan kautta. Hän
kertoi, ettei operaatio ollut helppo koska silta on kapea ja joukkoja sekä
materiaalia paljon. Haastavinta oli kuulemma saada auton tai hevosen vetämät
tykit taipumaan ahtaasta paikasta sillalle. On mahtanut viimeinen Kansolan
liikenneruuhka ajoittuakin noihin aikoihin, vaikkakin vilkas liikenne jatkui
kuulemma 1960-luvulle saakka?
Rullasilta ei ole nykyaikasta standardimittaa ainakaan leveydeltään. Williukin Suzuki olisi kyllä mahtunut sillalle
Lisäksi mieleeni jäi hänen kertomus, kun hän poikasena
katsoi kotimökkinsä ikkunasta kanavalle. Laivat aivan kuin lipuivat pellolla
ohittaessaan hänen kotinsa. On mahtanut olla melkoisen vaikuttava näky, kun
laivoja on kulkenut valtavasti Kansolan ohitse. Mainittakoon tässä esimerkkinä
vuosi 1883, jolloin kanavan läpi kulki purjehduskauden aikana 3355 alusta.
Pieniähän nuo alkuajan alukset tietenkin olivat nykyisiin verrattuna, mutta
omana aikanaan riittäviä. Sulkujen kokohan määritteli alusten koot, mitkä
alkuvaiheessa olivat seuraavat: Maksimipituus 105 jalkaa(31,2 m), leveys 24
jalkaa(7,1 m) ja syväys 8,4 jalkaa(2,4 m). On siinä ollut melkoinen ruuhka,
koska paikka paikoin kanava oli niin kapea, ettei laivojen ohittaminen ollut
mahdollista.
Ah voi rakas Lappeenranta ja kanava. Monta kertaa on menneiden vuosien kesinä karauteltu hevosilla pitkin kaunista kanavan laitaa.
Alkavana kesänä mie saan vihdoin karistaa Helsingin pölyt niskastani ja palata takaisin juurilleni. Sitä odotellessa on mahtavaa fiilistellä näiden kuviesi parissa!
Ihmettelit tuossa taannoin, että mistä Erä-Eskon rullasilta on nykyiselle paikalleen siirtynyt. Se on siirretty Kansolasta joskus 1950-luvulla, jonka jälkeen Kansolaan rakennettiin vanhan kanavan ylittävä moottoriajoneuvoille tarkoitettu puusilta. Puusillan lahotessa vuosien varrella sitä kavennettiin ja korjailtiin niin, että vain jalankulkijat pääsivät käyttämään kyseistä siltaa.
Nykyinen rullasilta (joka on siis aivan samanlainen kuin Erä-Eskolla oleva)on siirretty tuolle paikalle Kansolaan Venäjältä, Iskrovkasta eli entisestä Särkijärveltä muistaakseni aivan 1990-luvun alkutaipaleella tai 1980-luvun lopulla.
Ah voi rakas Lappeenranta ja kanava. Monta kertaa on menneiden vuosien kesinä karauteltu hevosilla pitkin kaunista kanavan laitaa.
VastaaPoistaAlkavana kesänä mie saan vihdoin karistaa Helsingin pölyt niskastani ja palata takaisin juurilleni. Sitä odotellessa on mahtavaa fiilistellä näiden kuviesi parissa!
Mukavaa että olet löytänyt blogimme pariin. Toivottavasti tulevistakin julkaisuista löytyy mieluista luettavaa.
VastaaPoistaT:Willimieskolmikko
Ihmettelit tuossa taannoin, että mistä Erä-Eskon rullasilta on nykyiselle paikalleen siirtynyt. Se on siirretty Kansolasta joskus 1950-luvulla, jonka jälkeen Kansolaan rakennettiin vanhan kanavan ylittävä moottoriajoneuvoille tarkoitettu puusilta. Puusillan lahotessa vuosien varrella sitä kavennettiin ja korjailtiin niin, että vain jalankulkijat pääsivät käyttämään kyseistä siltaa.
VastaaPoistaNykyinen rullasilta (joka on siis aivan samanlainen kuin Erä-Eskolla oleva)on siirretty tuolle paikalle Kansolaan Venäjältä, Iskrovkasta eli entisestä Särkijärveltä muistaakseni aivan 1990-luvun alkutaipaleella tai 1980-luvun lopulla.
Terveisin Kansolan kylän asukas
Kiitoksia
VastaaPoistaNäin ne asiat selviävät. Kiitoksia tiedoistasi!
Jukka Siiskonen