Sotakorvauslaituri, nykyisin pohjoislaituri |
Toinen maailmansota Suomen osalta päättyi siltä osin hyvin,
että säilytimme itsenäisyytemme. Valitettavasti Neuvostoliitto oli niskan
päällä sodan päättäneessä Moskovan rauhanteossa ja Suomen osaksi lankesivat
maksettavaksi huikeat sotakorvaukset. Pelkät aluemenetykset ja sodan
raunioittama Suomen talous ei riittänyt Neuvostoliitolle, vaan Suomen oli lisäksi
maksettava 300 miljoonaa dollaria sotakorvauksina.
Sodan runtelemalle Neuvostoliitolle rahaa tärkeämpää oli
saada heidän kipeästi kaipaamia teollisuustuotteita, joista laivat muodostivat
merkittävän osuuden. Tässä kohtaa Lappeenrannan rooli oli astua esiin ja
edesauttaa laivojen toimittamista Neuvostoliittoon. Totta kai Lappeenrannan
tehtaat toimittivat paljon muitakin tuotteita rajan taakse, mutta tänään keskitymme
laivoihin.
Lähdetään liikkeelle Lappeenrannan sataman
pohjoislaiturilta. Tällä nimellä laiturialue tunnetaan nykyisin, mutta
historian hämäristä paljastuu muutakin. Laiturilta löytyy muistokyltti, missä
kerrotaan laiturin aiemmasta toiminnasta. Asiaa valaisee entinen nimi:
sotakorvauslaituri.
Muistokyltti sotakorvauslaiturilla |
Esittelin jo aiemmin Huokausten sillan, jota piti korottaa
viime sotien jälkeen, jotta rautateitse kuljetettavat laivat mahtuivat
kulkemaan kaupungin halki rautatietä pitkin. Miksi rautateitse? Eikö alusten olisi
ollut helpompi kulkea Saimaan kanavaa pitkin? Aivan varmasti olisi ollut, mutta
kanava oli kärsinyt vaurioita sodassa ja liikennöinti sen kautta mahdotonta.
Niinpä kaikki Saimaan vesistöalueella rakennetut sotakorvausalukset tuotiin
Lappeenrantaan ja lastattiin täällä juniin, joiden määränpää oli
Neuvostoliitto.
Kaikkiaan aluksia siirrettiin 149 kappaletta, joten
vilskettä on riittänyt. Minäkin muistan omasta nuoruudestani kyseisen paikan,
jossa oli vielä junakiskot tallella. Käyttö oli vähäistä, mutta isommat alukset
nostettiin tai laskettiin tätä kautta. Omista nuoruuskuvista en löytänyt
valokuvaa sotakorvauslaiturista alkuperäisessä kunnossa, mutta
lappeenrantalaisen Harri Frestadiuksen sivuilta voit käydä kurkkaamassa miltä laituri näytti 1970-luvulla. Suosittelen tätä sivustoa tutkittavaksi vähän
enempikin…täynnä kuvia Lappeenrannasta.
Alue siistittiin vasta 2000-luvun alkuvuosina ja nyt vanha
sotakorvauslaituri on täysin kunnostettu. Lisäksi laiturin päähän rakennettiin
näköalapaviljonki vuonna 2004, mistä kerron huomenna lisää.
Kävimme rouvani kanssa päiväkävelyllä ja kiinnostuimme sotakorvauslaiturin päässä nököttävän katoksen historiasta joka ulkonäkönsä puolesta vaikuttaa hyvin itänaapurimme tyyliltä ja joskus venäjänvallan aikaiselta tekeleeltä. Mutta juttunne jälkeen huomaan että olen asetellut sille turhaa historian havinaa. Mutta joskus on hyvä että ylimääräinen romantiikka ammutaan alas. Kiitos siitä.
VastaaPoista