Eilen kolmen hengen porukka suoritti Willimies Toursin kesän
ensimmäisen rengasmatkan Lappeenrannassa, pääosin entisen Ylämaan kunnan
alueella. Tämän matkatoimiston matkoilla yleensä sattuu ja tapahtuu, eikä
eilinen päivä tehnyt poikkeusta. Koko päivän kestäneen retken ohjelmassa oli
hikoilua, manailua, konttaamista, kahlaamista, soutelua, kiipeilyä ja ”uimista”
bunkkerissa kengät jalassa. Ohjelmahan on kuin suoraan Aurinkomatkojen
esitteestä! Sotamuistomerkkeihin keskittyneen matkan tappioihin pitänee myös laskea
vesivahingon kärsinyt puhelin ja Willimiehen auton pohjan kokemat kolhut
melkoisen hurjalla tiellä, mutta tämä matkatoimisto on valmis mihin tahansa
uhrauksiin. Muistinko jo mainita nokkoset ja miljoonat itikat… Kyllähän noista
aineksista kelpo reissun saa aikaiseksi, vai mitä?
Aamulla kohdelistallamme oli 16 paikkaa, joissa pitäisi
keritä käymään ja hienostihan tuo sujui. Kaikki löytyivät ja perinteiseen
tapaan löytyi muutama entuudestaan tuntematon kohdekin lisää! Näinhän tässä
tuntuu aina käyvän, ettei tämä blogi tule koskaan valmiiksi. Hetken jo
kuvittelin maalin häämöttävän, mutta taitanee karata taas käsien ulottuvilta. No,
homma tehdään valmiiksi.
Eilen rengasmatkamme ensimmäisenä kohteena oli Vainikkalan
rautatieasema ja sieltä alamme purkamaan tämän retken kohteita. Joku voi kysyä,
että kuinka ihmeessä tämä nyt liittyy alueen historiaan, mutta kyllähän tälle
kohteelle perusteita löytyy.
Vainikkalan ratapiha |
Nykyisinhän Suomi maksaa avustuksia puolelle Eurooppaa ihan
omasta tahdostaan painamalla tietokoneen näppäimistön enter-nappia ja taas yli
varojensa eläneet valtiot saivat miljardin tai pari omalle tililleen. Toista se
oli vuosina 1944-1952 kun Neuvostoliitolle maksettiin avustuksia, jotkut
puhuvat sotakorvauksista, pakon edessä. Sotakorvauksien maksamisessa Vainikkalalla
oli merkittävä rooli.
Tästä suunnasta sotakorvausjunat saapuivat Vainikkalaan |
Jatkosota päättyi Moskovan rauhaan v.1944 ja Suomi sai
maksettavakseen 300 miljoonan dollarin edestä sotakorvauksia. Naapurimaamme
vekkuliin tyyliin korvaussumma asetettiin sota-aikaa edeltäneeseen hintatasoon,
etteivät suomalaiset selviäisi helpolla. Kyseinen summa vastaa nykyrahassa noin
450 miljardin euron summaa!!! Maksuaikaa sentään antoivat kuusi vuotta, tosin
joustivat myöhemmin hieman aikataulusta parilla vuodella. Ensimmäisenä
maksuvuotena heille kelpasivat metsäteollisuuden tuotteet ja neljäsosa maamme
kauppalaivastosta(119 laivaa). Toisesta vuodesta eteenpäin heille kelpasivat
ainoastaan uudet tuotteet, joten Suomen oli saatava sodan runtelema teollisuus
nopeasti pyörimään.
Naapurimaan suuntaan sotakorvausjunat katosivat |
Tavaravirta itään olikin melkoinen, sisältäen esimerkiksi
seuraavia tavaroita: laivoja 535 kappaletta, 52500 sähkömoottoria, 1140
muuntaja-asemaa ja 30 täydellistä tehdaslaitosta. Kokonaismäärien
suhteuttamiseksi kerrottakoon, että laivat olisivat yhteen niputettuina muodostaneet
20 kilometriä pitkän jonon. Junavaunuja tavaroiden kuljettamiseen tarvittiin
yhteensä 141490 kappaletta ja tämän saa joku muu laskea, että kuinka pitkä jono tästä tulisi! Lisäksi sotakorvaustavaroihin kuului lukemattomia muitakin
tavaraeriä, mutta suomalaisella sisulla tästäkin selvittiin. Sotakorvauksien
maksaminen oli Suomelle kunnia-asia ja todennäköisesti monessa torpassa on
hihkuttu riemusta, kun viimeinen sotakorvausjuna lähti höyrypillin saattelemana
matkaan Vainikkalan rautatieaseman ratapihalta 18.9.1952.
Ylen elävästä arkistosta löytyy paljon sotakorvauksiin liittyvää materiaalia, mutta me suosittelemme perehtymään tähän ohjelmaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi ovat aina tervetulleita