Willimies on historiaan jo nuorena hurahtanut lappeenrantalainen, jonka retket johtavat muistomerkeille, historiallisille paikoille ja luonnonnähtävyyksien äärelle. Matkat alkoivat vuonna 2012 Lappeenrannasta ja jatkuivat kaikkialle Etelä-Karjalaan. Nyt uusina aluevaltauksina ovat Kymenlaakso ja luovutettu Karjala. Suuruudenhulluna tyyppinä Willimies ja assistentti Willilady aikovat kuvata alueiden kaikki merkittävät kohteet.
Uusi vuosi pyörähti käyntiin ja ihan vilpittömästi toivon tämän olevan parempi kuin edellinen. Lähtökohtaisesti tuntuu, että niin se tulee olemaankin.... Jännä nähdä mitä kaikkea se tuo tullessaan, mutta eilen ilmoittamistani uudenvuoden lupauksista yritän pitää kiinni ja toteuttaa niistä mahdollisimman monta. Muutama niistä varmaan toteutuu jo ihan tammikuun aikana, joten yritän pitää teidät ajan tasalla, kuinka etenen niiden suhteen. Muuten kuitenkin meininki olisi saada tämä blogi kuitenkin rullaamaan omalla painollaan ja niinpä jatkankin jo heti vuoden ensimmäisenä päivänä näitä julkaisuja.
Muutama päivä takaperin esittelin Rissalan lentoturman muistomerkin ja nyt liikutaan samalla alueella uudemman kerran. Utin ABC-aseman takana on monen silmiin osunut jättimäinen lasivitriini, mihin on sijoitettu viime sotien aikainen saksalainen hävittäjälentokone Messerschmitt 109. Kyseinen konetyyppi oli toisessa maailmansodassa saksalaisten tärkein hävittäjälentokone, kuten se oli meille suomalaisillekin.
Utin Messerschmitt
Koska "Mersusta" on kirjoitettu historianosalta paljon, niin jätän konetyypistä kertomisen "aina niin luotettavan" Wikipedian varaan. Messerchmittistä voit lukea täältä. Tällä konetyypillä suomalaiset saavuttivat 1943 maaliskuun ja jatkosodan päättymisen välisellä ajalla yhteen yli 650 ilmavoittoa, mitä on pakko pitää huimana suorituksena. Pudotusmäärä hivenen vaihtelee eri lähteissä, mutta muistomerkin laatassa mainittu 651 ilmavoittoa on riittävän luotettava lukema.
Lasivitriinin läpi on hankala kuvailla
Tämän Utin lentokentän kupeessa sijaitsevan Messerschmitt-muistomerkin pystyttivät näiden Mersulentäjien ja huoltohenkilökunnan muistoksi 3.lennosto vuonna 1954, jolloin tunnuksella MT-507 käytöstä poistettu Mersu sijoitettiin tälle paikalle kaikkien nähtäväksi. Lieneekö kone vaurioitunut ilkivallasta tai ilmaston takia, koska vuonna 1970 koneen tilalle vaihdettiin kunnostettu Messerschmitt tunnuksella MT-452?
Muistolaatta
Uusiakin suunnitelmia koneen säilyttämiseksi keksittiin, koska jo vuonna 1982 tämä monien näkemä hävittäjäkone sai suojakseen lasivitriinin, mikä auttaa koneen säilymisessä. Toki myöhemminkin konetta on huollettu, jotta se säilyisi vielä pitkään muistona konetyypin osallisuudesta jatkosodan loppuaikojen ilmataisteluihin. PS. Willimiehen jäljillä blogin kilpailu on nyt päättynyt ja tänään olisi tarkoitus ratkaista voittaja, koska emme ole vielä päässeet yksimielisyyteen voittajasta. Hyviä ehdotuksia tuli näet ihan kelpo määrä, mutta mikä niistä on paras? Vaikea valinta, mutta tänään voittaja selviää.... Päivitys 3.2.2019 Olen ollut viime viikkoina yhteyksissä kouvolalaisen Eero Mattilan kanssa, joka on kirjoittanut kirjan Kouvolan sotamuistomerkeistä. Kirjassaan hän esittelee 165 sotaan liittyvää muistomerkkiä ja kun sain teoksen käsiini, huomasin että joudun itsekin reissaamaan vielä kohtuullisesti ympäri Kouvolaa. No, onhan tekemistä, kunhan nuo helkkarinmoiset lumimassat sulavat. Yhteistyömme Eeron kanssa johti myös siihen, että sain hänen kauttaan valokuvia paikoista, joihin minulla ei olisi ollut pääsyä omin nokkineni. Yksi tällainen paikka on lasivitriini Utin varuskunnassa, missä on entistetty viime sotien paras hävittävämme Messerschmitt 109. Olen toki kuvannut koneen ulkopuolelta, mutta Eerolle avattiin jopa ovet kuvauksia varten. Nyt tekin saatte ihastella Mersua Eeron kuvien kautta!
Kyllä , tuli muistot mieleen . Olen iloinen , kun on noin hyvin pidetty . Lapsena 60 luvulla hypättiin koneen siivillä , eikä kukaan sanonut mitään . Hienoa kun on hyvin pidetty !
Kyllä , tuli muistot mieleen . Olen iloinen , kun on noin hyvin pidetty . Lapsena 60 luvulla hypättiin koneen siivillä , eikä kukaan sanonut mitään .
VastaaPoistaHienoa kun on hyvin pidetty !