No niin, eilinen päivä oli ja meni. Nyt voimme taas jatkaa
puhtaalta pöydältä tämän blogimme tekemistä ilman lähdeviitteitä,
kirjoitusvirheineen ja todellakin ilman minkäänlaista metodia. Vanhoja
valokuviakin voit etsiä jostain muualta kuin blogistamme…tai, no tilaisuuden
tullessa linkitämme vanhojen kuvien äärelle. On taas mukavaa kirjoittaa yksi
tarina lisää välittämättä muiden luutuneista mielipiteistä. Olemme valinneet
linjaksemme Lappeenrannan historian ”viihteellistämisen” ja näillä eväillä
jatketaan loppuun asti.
Meitä eivät pienet
kritiikit hetkauta, vaan saavat aikaan enempi naurunpyrskähdyksiä. Ainut
haittapuoli tässä lienee se, etten taida saada mahdollisuutta päivittää omaa
hissan graduani väitöskirjaksi. Tosin en ole enää varma, että haluaisinko sitä
tehdäkään? Lienee turhaa ajanhukkaa koko homma näin vanhalla iällä. Kenties
toinen tai molemmat poikani sen tekevät. Vai saivatkohan hekin otsaansa leiman
ja joutuvat sahalle töihin?
Suomen teollisuuden kehittymisen yhtenä merkkivuotena voisi
pitää vuotta 1857, jolloin maassamme sallittiin höyrysahojen toiminta. Pelko
raaka-aineen loppumisesta ei enää arveluttanut ja maahamme nousi nopeasti
useita sahoja. Aluksi Etelä-Karjala tuntui jäävän kehityksestä jälkeen, koska
vielä vuonna 1885 alueella toimi vain kaksi höyrysahaa, toinen Ruokolahdella ja
toinen Pironniemellä Luukkaalla. Pironniemen sahalla oli oma muistomerkkinsä
vielä 1980-luvulla, mutta se jäi Kaukaan tehtaiden uuden ratapihan alle. Siellä
ollut muistolaatta on nykyisin kuulemma Kaukaan sahan seinässä ja olisikin
hienoa jos joku lukijoista voisi toimittaa siitä meille julkaistavaksi.
Tehdasalueellehan on nykyisin melko vaikea päästä.
Lopulta 1800-luvun lopulla havaittiin alueen erinomainen
sijainti, runsaat puuvarat ja Saimaan kanavan hyödyntäminen puutavaran
kuljetusreittinä. Kotkalainen W.Gutzeit co oli päänavaaja rakentaessaan v.1890
sahan Rutolaan, mutta kuljetti oman puutavaransa Kymijoen kautta merelle.
Nopeasti kuitenkin alueelle nousi lukuisia uusia sahoja ja Joutsenokaan ei
jäänyt kehityksestä osattomaksi. Vuosisadan alkuvuosina Honkalahteen nousi
pieni J.Pöyhiän omistama Värrön saha ja etenkin Honkalahden saha vuonna 1907.
Honkalahden sahan perustivat kolme miestä. He olivat P.A.Collin Ypäjältä,
J.Löfgren Käkisalmelta ja O. von Essen Turusta. Tämä suursaha pystyi
parhaimpina vuosina sahaamaan n. 45000 kuutiometriä lautaa ja lankkua.
Taloudelliset lamavuodet saivat yhtiön konkurssiin, mutta uusi
ostaja löytyi v.1910, jolloin yritys siirtyi Hackman Oy:n omistukseen. Tämä oli
konkurssista huolimatta sahalle onnenpotku, koska ajat paranivat ja Hackman
kehitti sahaa aina paremmaksi. Työntekijöiden määrä lisääntyi jatkuvasti,
saavuttaen huippunsa v.1913, jolloin sahalla työskenteli 341 työläistä. Tästä
määrästä naisia oli 79 henkilöä.
Honkalahden sahan huippuvuosi oli tuo edellä mainittu 1913,
jonka jälkeen ensimmäinen maailmansota tyrehdytti sahatavaran viennin
ulkomaille. Täällä jatkettiin kuitenkin sahausta, mutta lopulta v.1917 saha oli
pakko pysäyttää varastojen täyttymisen takia. Työttömäksi jääneet työläiset
muodostivatkin otollisen kasvualustan sisällissodan radikalismille. Honkalahden
sahalla tämä aiheutti mittaamattomat tappiot. Vetäytyessään Joutsenosta
punaiset polttivat 25.4.1918 koko sahan maailmansodan aikana sahaaman varaston
taivaan tuuliin.
Toinen Joutsenon teollistumisen merkkipaalu oli Osakeyhtiä
Pulp, joka perustettiin varta vasten rakentamaan Joutsenoon selluloosatehdas.
Selluntuotantoon katsottiin olevan hyvät edellytykset alueen sahojen
sahausjätteen takia. Yrityksen perustaminen voitaneen laskea norjalaisen
insinööri Johan Wiesen ansioksi. Hän ensimmäiseksi havaitsi mahdollisuuden
tähän liiketoimintaan.
Hyvät henkilökohtaiset suhteet auttoivat häntä saamaan rahoituksen kuntoon ja työt päästiin aloittamaan. Pääurakoitsijaksi valittiin helsinkiläinen yhtiö Beton Arme, jonka piti saada selluloosatehdas valmiiksi syksyyn 1908 mennessä. Yritys meni kuitenkin konkurssin ja hidasti valmistumista. Myös ongelmat Venäjältä ja Baltiasta tulleiden vierastyöläisten kanssa jarruttivat valmistumista. Lopulta tehdas valmistui toukokuussa 1909.
Hyvät henkilökohtaiset suhteet auttoivat häntä saamaan rahoituksen kuntoon ja työt päästiin aloittamaan. Pääurakoitsijaksi valittiin helsinkiläinen yhtiö Beton Arme, jonka piti saada selluloosatehdas valmiiksi syksyyn 1908 mennessä. Yritys meni kuitenkin konkurssin ja hidasti valmistumista. Myös ongelmat Venäjältä ja Baltiasta tulleiden vierastyöläisten kanssa jarruttivat valmistumista. Lopulta tehdas valmistui toukokuussa 1909.
Raaka-ainetta selluntekoon tehdas sai viereiseltä
Honkalahden sahalta ja Lauritsalassa toimineelta Lamposaaren sahalta. Tärkeä
osa sahanpurun kuljetusta oli vuoden 1910 aikana valmistunut 1500 metriä pitkä
köysirata, jota pitkin purua toimitettiin sellutehtaalle. Lamposaaren sahalta
raaka-aine toimitettiin lotjilla Joutsenoon. Yksi näistä purukonteista löytyy
vielä Pitäjänmuseon pihamaalta, jonne pystytettiin muistomerkki tälle
teollisuuden toiminnalle vuonna 2008.
Yksi köysiradan purukonteista |
Selluloosan tuottaminen oli kannattavaa liiketoimintaa aina
vuoteen 1915 asti, jolloin Pulp määrättiin vientikieltoon. Syynä kieltoon oli
erään sellukuorman joutuminen Saksaan, joka oli tuolloin sodassa Venäjää
vastaan. Sodan loppuajan toiminta oli vähäistä ja pääsi uudelleen vauhtiin
vasta syksyllä 1918, jolloin OY Kaukas AB osti Osakeyhtiö Pulpin itselleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi ovat aina tervetulleita