Willimies on historiaan jo nuorena hurahtanut lappeenrantalainen, jonka retket johtavat muistomerkeille, historiallisille paikoille ja luonnonnähtävyyksien äärelle. Matkat alkoivat vuonna 2012 Lappeenrannasta ja jatkuivat kaikkialle Etelä-Karjalaan. Nyt uusina aluevaltauksina ovat Kymenlaakso ja luovutettu Karjala. Suuruudenhulluna tyyppinä Willimies ja assistentti Willilady aikovat kuvata alueiden kaikki merkittävät kohteet.
Blogiin on moni Salpa-linja harrastaja ilmoitellut useista kiinnostavista kohteista, jotka liittyvät Suomen suurimpaan rakennushankkeeseen. Kiitokset kaikille yhteyttä ottaneille ja ennen kaikkea anteeksi nuivasta suhtautumisestani Salpa-linjaan liittyvistä kohteista. Olen usein niitä toki esitellytkin, mutta joskus ajoittain olen tympeästi kirjoitellut, etten näe mitään lisäarvoa esitellä 55 samanlaista bunkkeria ja juoksuhaudan pätkää. Tässä kannassa aion pysyä, mutta onneksi aiheeseen liittyviä erilaisiakin kohteita on jäljellä rutosti. Näitä esittelen pikkuhiljalleen, kunhan omaan kotiin liittyvät kiireet on selätetty. Viime aikoina olen tuijotellut useammin maalipensseliä ja akkuporakonetta kuin tietokoneen näppäimistöä...
Kirpun miehistöluolan infotaulu
Kiirettä on siis piisannut, mutta kyllähän tässä vielä pari kuvauspäivää pitäisi keritä tehdä tuonne Luumäen suuntaan, jotta kaikki itsestäni kiinnnostavat kohteet tulisivat kuvatuiksi. Näitä sekä lukuisia muita kohteita on tulossa vielä melkoinen joukko ennen kuin pääsen julkistamaan oman muistomerkkini, joka tulee olemaan blogin viimeinen kohde. Jep, sen verta kahjoksi aion heittäytyä, että aion kiinnittää oman messinkisen laatan omalta pihalta löytyvään kivenlohkareeseen. Olkoon se oma palkintoni tämän kulmakunnan historian tietopankin kasaamisesta!
Kirpun miehistötunnelin suuaukko
Vaan eiköhän siirrytä taas asiaan ja siirrytäänkin Kirpun- ja Ihaksintien risteykseen. Täältä näet löytyy mielenkiintoinen Salpa-linjaan liittyvä monumentti sodan mielettömyydestä ja siitä, kuinka keskeneräiseksikin jäänyt tunneliverkosto voi olla kiinnostava. Salpa-linjaan rakennettiin yhteensä 25 kallioon louhittua majoitustunnelia, joista osa jäi keskeneräiseksi sodan päättymisen takia. yleensä nämä tunnelit rakennettiin miehistöluoliksi, mutta joihinkin yhdistettiin tuluasemia. Näin tapahtui täällä Kirpunkin luolassa.
Pesäkkeeseen menevä aukko on täynnä kivenlohkareita
Tänne kallioon sisään rakennetun tunneliverkon oli tarkoitus yhdistää kaksi konekivääripesäketta sekä panssaritorjuntapesäkettä tunneleilla toisiinsa. Pesäkkeet jäivät täällä pahasti keskeneräiseksi, mutta kahteen niistä johtavaa tunnelia on aloitettu rakentamaan. Nyt ne ovat täynnä kiviä, joten niistä ei pääse pesäkkeisiin. Sen sijaan tunnelia on kaivettu yhteensä 85 metriä joka on korkeudeltaan lähes nelimetristä tunnelia. Tänne oli tarkoitus majoittaa noin 80 sotilasta, joiden tehtävänä olisi ollut vihollisen etenemisen pysäyttäminen. Näin ei kuitenkaan koskaan tapahtunut, vaan vihollinen torjuttiin kauan ennen Kirpun aluetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi ovat aina tervetulleita