keskiviikko 25. syyskuuta 2019

Kotka / Euroopan ääni

Jokunen viikko takaperin ajattelin lähteä pois kotoa pidemmälle moottoripyöräreissulle ja kohteeksi valitsin Kotkan. Samlla kun päätös oli tehty, niin mieleeni juolahti, että jokohan Laivarautaa-teos olisi valmis? Ei muuta kuin tuppi nurin ja kaahailua Kotkaan, missä olinkin perillä melkoisen nopeasti. Kotka avasi Junnu Vainiolle nimetun tien viime vuonna ja tiesin, että tännehän sen teoksen pitäisi nousta. Vaan pettymys oli kova, koska teos oli vielä keskeneräinen!

Kaikesta huolimatta kuvasin tämän Olli Mantereen teoksen puolivalmiina ja ehkä sitten ensi suvena käyn sen kuvaamassa täysin valmiina. Nyt kuitenkin paikalla oli vasta metallikehikko ja sen keskellä betonilaatoista muotoiltu kohouma. Myöhemmin teokseen pitäisi tulla vielä viisi teräksestä taivuteltua palasta, jotka asetetaan roikkumaan kehikkoon sydämenmuotoon.
Laivarautaa-teoksen nimi on vaihtunut Euroopan ääneksi. Sijainti Junnu Vainion kadun varrella

Metallikehikkoon tulee vielä roikkumaan 5 teräslevyä

Sitä odotellessa, mutta nyt teos oli vielä kuvaushetkellä puolivalmis. Liitän lopuksi katkelman Olli Mantereen haastattelussa, missä hän itse on kertonut teoksensa taustoista: "Teoksen nimi on Euroopan ääni, Tono d’Europa. Sen innoittajana ja eräänlaisena sisarteoksena on Lampedusan saarella Italiassa sijaitseva Porta d’Europa, Europan portti.

Lampedusa tunnetaan ennen muuta siitä, että sen kautta laittomat siirtolaiset pyrkivät Eurooppaan. Mantereen teoksen juuret ovat vuodessa 2015, jolloin Suomeenkin saapui ennätysmäärä turvapaikanhakijoita. Alkuajankohdan nostattama tematiikka näkyy Mantereen teoksessa.
Kehikon keskellä on betonilaatoista tehty kohouma

Kumpu kuvaa joukkovoimaa. Se on joko pakolaismassaa tai sitten sitä voimaa, joka voisi vaikuttaa tuloerojen tai pakolaisuuden syiden poistamiseen. Sydämen muotoon asetetut kappaleet kuvaavat myötätuntoa tai jotain sellaista. Rauta kuvaa myös vaarallista merimatkaa, Mantere selittää.
Lieneekö läheiseltä parkkipaikalta löytyvä romukasa Mantereen materiaalia?

Alun perin laivarautateosta lähti virittelemään monitaiteellinen kotkalainen työryhmä. Suomen kulttuurirahasto myönsi Paukepiiri ry:lle 150 000 euron apurahan soivan tilataideteoksen toteuttamiseen. Tuolloin suunnitelmaa kannattelivat Harri Setälä ja Matti Kari".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi ovat aina tervetulleita