Lauritsalassakin oli 1500-luvulla savua vetten päällä
Kaikissa historian kirjoissa mainitaan Saimaan kanavan
aloittaneen liikennöinnin v.1856, mikä pitääkin paikkansa. Sen sijaan harvemmin
mainitaan aiemmista rakentamisyrityksistä. Kanavan tekeminen onkin ollut tärkeä
aluksi ruotsalaisille, myöhemmin suomalaisille ja Venäjäkin on laittanut
monesti kapuloita kanavan toiminnan rattaisiin. Se on kuitenkin osoitus
yhteistyön voimasta, peräänantamattomasta sisusta ja sen kyvystä uusiutua
uusien haasteiden edessä. Pitemmittä puheitta lienee syytä lähteä perkaamaan
Saimaan kanavan historiaa aina 1500-luvulta lähtien?
Useimmat paikalliset tietävät Pontukselle menevän tien
varressa sijaitsevan kanavan rakentajien muistomerkin, mutta useimmat heistä
kuvittelevat sen olleen ensimmäinen yritys avata kanava liikenöitäväksi. Näin
ei ole asia, vaan ensimmäisen yrityksen jäljet ovat hävinneet nykyisen
kanavauoman alle. Ehkä siksi tämä ensimmäinen rakennusyritys on jäänyt
melkoisen tuntemattomaksi, eikä sen tarkka paikkakaan ole tiedossa. Tässä
asiassa Willimieskin joutuu arvailemaan…
Willimiehen mukaan Bielken kaivanto sijaitsi tällä kohtaa |
Vuodelta 1845 olevassa dosentti Edward Grönbladin kartassa on
piirrettynä esitelty ensimmäisen Saimaan kanavan yritykseksi jäänyt kaivanto.
Willimiehen tulkinnan mukaan kyseessä on nykyisen rautatie- ja maantiesillan
alapuolella sijaitseva alue, missä kulkee nykyinen kanava. Grönbladin mittausten
mukaan kyseessä oli 120 metriä pitkä, vajaan metrin syvyinen ja 5,3 metriä
leveä kaivanto, mihin ensimmäisen kerran kanavaa yritettiin tehdä.
Ajankohta tälle ensimmäiselle yritykselle oli 1500-luvun
puoliväli, vaikkakaan tarkkaa vuotta ei tiedetä. Ainoa asiaa valaiseva
asiakirja vuodelta 1555 kertoo seuraavaa: autuas
herra Erik Turesson(Bielke) antoi teettää kaivannon yhdistääkseen Enoksi, mikä
tarkoittaa Saimaan eteläosaa, kutsutun Savon suurimman järven Lapveden pitäjän
kautta Viipuriin. Tätä Bielken
kaivantoa ei ollut mahdollista rakentaa, koska sen ajan työkaluilla Lauritsalan
kalliot eivät antaneet periksi, vaan lannistivat miehet nopeasti. Tuolloinhan
ei ollut räjähdysaineita, vaan kalliota louhittiin kuumentamalla ja sen jälkeen
moukaroimalla.
Mahdoton tehtävä ja yritys epäonnistui. Ajatus Saimaan ja
Viipurin yhdistämisestä jäi kuitenkin elämään ja 300 vuotta myöhemmin
ensimmäiset laivat kulkivat kanavan päästä päähän, mutta siitä myöhemmin lisää…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi ovat aina tervetulleita