Willimies on historiaan jo nuorena hurahtanut lappeenrantalainen, jonka retket johtavat muistomerkeille, historiallisille paikoille ja luonnonnähtävyyksien äärelle. Matkat alkoivat vuonna 2012 Lappeenrannasta ja jatkuivat kaikkialle Etelä-Karjalaan. Nyt uusina aluevaltauksina ovat Kymenlaakso ja luovutettu Karjala. Suuruudenhulluna tyyppinä Willimies ja assistentti Willilady aikovat kuvata alueiden kaikki merkittävät kohteet.
Juuri kun sain parit stoorit aikaiseksi, niin taas pukkaa pakollista taukoa. Pääsiäinen pitkine vapaineen pukkaa päälle, mutta mitäs Willimies tekee? No, en ainakaan lepää, se on varmaa! Aikoinaan sotalapseksi Ruotsiin lähtenyt tätini miehineen saapui tänään Suomeen vierailulle. Lisäksi huomenna heidän poikansa eli minun serkkupoikani saapuu huomenna ja majoittuu matalaan majaani tutustumaan uudelleen suomalaisiin sukulaisiinsa. viimeeksihän tapasinkin serkkuni vuonna 1978, joten lienee tarinoissa vähän päivittämisen varaa? Ilmeisesti luvassa on siis neljän päivän sessio englanniksi haastamista ja perisuomalaista iltapalaa, beer and sausages, joka ilta. Yritä tässä sitten vääntää tarinoita Lappeenrannan historiasta! Kaiken lisäksi korpeaa tuo SaiPan maanantainen tappio pronssipelissä... Kyllä taas koetellaan miestä ihan huolella.
Mikkelintie kulkee lähes ylivientilaitoksen ylitse
Vaan on se suomalainen mies ennenkin ollut kovilla...jos ei yllämainituista syistä, niin ainakin raskaan työn tekemisestä. Jatkamme metsätalousalan parissa ja paikkakaan ei edellisestä kohteesta paljoa siirry, vaan pysymme vieläkin Rutolan alueella. Täällä näet toimi vuosina 1890-1963 uittolaitos, minkä avulla siirrettiin lähes 100 miljoonaa tukkia Saimaan vesistöalueelta väliväylälle, mistä tukkien matka jatkui kohti Kymijokea. Täältä tukit siirrettiin Kotkaan W.Gutzeit & Co:n tehtaille sahattavaksi. Melkoinen matka tukilla olikin sen saavuttua perille, koska uittoreitin kokonaispituus oli noin 110 kilometriä.
Tukkien matka alkoi Myllylammen rannasta ylivientilaitoksen uumeniin
Tämä aikanaan teknisesti edistyksellinen laitos rakennettiin uittoreitin hankalimpaan kohtaan, koska Saimaan ja Jänkyjärven välinen maakannas esti tukkien kuljetuksen uittamalla. Niinpä toteutettiin melkoinen laitos ratkaisemaan ongelmaa. Tukit siirrettiin aluksi 260 metriä pitkää höyrykäyttöistä rullarataa pitkin Myllylammesta Kärjenlampeen, mistä tukit siirrettiin uittokanavaa pitkin Jängynjärvelle, mistä niiden matka kohti Kotkaa saattoi alkaa. Höyrykäyttöinen rullarata korvattiin vuosien 1908-1909 aikana puisella uittokourulla, mihin pumpattiin vettä ylivientilaitoksen kautta. Täältä myös tukit lähtivät matkalleen. Myöhemmin ylivientilaitos muunnettiin toimimaan sähköllä, mitä varten alueelle rakennettiin myös iso muuntaja toiminnan turvaamiseksi.
Seinän aukoista tukit nostettiin kadonneita ratoja pitkin sisään laitokseen
Nykyisin kohde sijaitsee lähestulkoon Lappeenranta - Mikkeli valtatien alla, koska uusi tie linjaus pakotti rakentamaan paikalle sillan, ettei tämä teollisuuden historiasta kertova aikansa ihmeellisyys olisi tuhoutunut. Valitettavasti aika ja vandaalit spraypurkkeineen, ovat muuttaneet sen ulkomuotoa värikkäämmäksi. Silti yhä jäljellä olevat koneet ja laitteet antavat kuvan, kuinka se on aikoinaan toiminut. Suosittelen vierailua paikalla, koska ainakaan minä en tiedä mistään muualtakaan vastaavaa laitosta. Ainakin Etelä-Karjalan Urban Explorer miehille kyseessä voisi olla mielenkiintoinen kohde....
Tukkiränni laitoksen sisällä
Paikka paikoin vanhan uittorännin jäänteet näkyvät vieläkin...
Isot vesiputket ovat vielä jäljellä
Toiselta puolelta tukit jatkoivat matkaa uittoränniä pitkin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi ovat aina tervetulleita