Vaikka vihjailin, että taukoa pukkaa, niin mitä vielä.... laitetaan jatkoksi vielä edelliselle kohteelle kuvia kunnostetusta uittorännistä. Sillähän oli merkittävä rooli siirrettäessä lähes satamiljoonaa pölliä Saimaalta kohti Kotkan tehtaita. Käydäänpä kurkaamassa, miltä viime kerralla mainitsemamme uittoränni näytti...
Infotaulusta löytyy kaikki oleellinen informaatio |
Aivan ensimmäisenä alueella törmää infotauluun, missä kerrotaan alueen historiasta. Tämän osuuden jätän tällä kertaa itse väliin, koska voit lukea sen viime kerran tarinasta tai ylläolevasta valokuvasta.
Kunnostettu osa Rutolan uittoränniä |
Kaikki kunnia pitää kuitenkin antaa W.Gutzeit & Co:n perilliselle Stora Ensolle, joka aloitti alueen kunnostamisen vuonna 1997 ja rakennutti 50 metriä pitkän pätkän uittoränniä kunnioittamaan aikaisempien sukupolvien tekemää kovaa työtä. Mukava yksityiskohta on mielestäni se, että alueelta löytyy vielä vanhojakin rakenteita....tosin lahonneina.
Vanhan uittokanavan jäänteitä |
Rutolan uittorännin alueelta löytyy toki muitakin historiallisia kohteita, koska läheisyydestä löytyy melkoinen määrä Salpa-linjan rakennelmia, joista mahtavin lienee läheinen panssariestekivien muodostama alue. Melkoisia lohkareita kasattiin mahdollisen vihollisen varalle, mutta onneksi niitä ei tarvinut tositilanteessa käyttää. Nythän täältä saa melkoisen määrän muistomerkkeihin tarvittavia kiviä, joilla tyydytetään kenties muutaman lähivuosisadan tarve!
Uittorännin läheisyydestä löytyy Salpa-linjan panssarieste. Kivet odottavat käyttöä uusina muistomerkkeinä? |
Nyt blogi taas vaikenee muutamaksi päiväksi englantilaisten vieraiden takia. See you! Kuten huomaatte, niin Lontoon kieli on hallussa.....
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi ovat aina tervetulleita