sunnuntai 20. tammikuuta 2013

Lappeenranta / Fokkerin maahansyöksy


Eilinen päivä 19.1.2013 oli surunpäivä Lappeenrannalle ja Willimiehille. Kulttuurihistoriallisesti arvokas Keisarin asema tuhoutui tulipalossa. Ilmeisesti kyseinen rakennus ja sen mielenkiintoinen historia aina vuodesta 1885 eiliseen päivään oli myös kaikkien muidenkin lappeenrantalaisten henkistä pääomaa. Nyt ei vaan auta itku markkinoilla, koska se on nyt mennyttä. Silti Willimiehet elättelevät toiveita Keisarin aseman jälleenrakennuksesta, kuten ilmeisesti moni muukin lappeenrantalainen. Valitettavasti on vaikea kuvitella kyseisen rakennuksen uudelleenrakennusta kaupungin ja valtion tiukassa taloudellisessa tilanteessa. Valitettavaa, mutta totta!
Keisarin asema 19.1.2013 tulipalon jälkeen (Surullisen näkymän ikuisti Jukka Siiskonen)

Olen aiemmin sisimmässäni iloinnut blogin kävijämääristä, mutta tällä kertaa olisi eilinen piikki kävijämäärissä saanut jäädä tapahtumatta. Eilispäivä 19.1.2013 oli blogin ylivoimaisesti vilkkain päivä tähän mennessä. Edellinen yhden päivän kävijäennätys 1334 elokuulta rikottiin selkeästi ja kävijämääräksi muodostui lopulta 2231 vierailua blogissamme.  Näistä yli 1600 hakua oli Keisarin asemaan liittyviä. Onhan ennätyksen tekeminen hienoa, mutta silti en jaksa erikoisemmin iloita tästä. Oikeastaan tämä ennätys olisi saanut jäädä syntymättä, koska itselleni ainakin Keisarin asema oli yksi kaupunkimme Top 5 kohteista.

Murheellisen päivän teemaan sopinee jatkoksi kahden henkilön kuoleman vaatinut ilmailuonnettomuus? Joutsenon alueelta löytyy myös tämä toinen lento-onnettomuuden uhreja kunnioittava muistomerkki aiemmin esittelemämme Toimi Juvosen muistomerkin lisäksi. Kyseessä on Tyrmisen alueella maahan syöksynyt Fokker C.5.E FO-75 tiedustelukone, minkä tähystäjänä toimi vänrikki Nestor Kajasto ja ohjaajana kersantti Aimo Tarkkonen. Maahansyöksystä on tosin jo kulunut melkoisesti aikaa, koska se tapahtui 15.10.1935.
Muistomerkki kahden lento-onnettomuudessa menehtyneen lentäjän muistolle

Kyseiset miehet kuuluivat Viipurin läheltä Suur-Merijoen kentältä toimineeseen Lentolaivue 12 lentäjiin, jonka talvisodan aikaisena lentokenttänä toimi mm. Konnunsuon alue. Lentäjien tehtävänä oli suorittaa rutiininomainen yölentoharjoitus. Lentoreittinä heillä Suur-Merijoki – Lappeenranta – Imatra – Viipuri. Ilmeisesti Joutsenon kohdalla läheisen lautatarhan valot sokaisivat heidät. Onnettomuuteen vaikuttivat myös huono lentosää ja matala lentokorkeus.

Paikalle pystytettiin Terijoelta tuotu punagraniittinen muistokivi, jonka pystyttämisestä vastasivat lentoasema 5:n upseerit ja aliupseerit. Onnettomuudessa tuhoutunut kone, tai paremminkin sen takaosa, on kuulopuheiden mukaan nähtävillä Vesivehmaan museohallissa. Takuuseen tiedon paikkansapitävyydestä en uskalla mennä.
Muistomerkin kaiverrukset




8 kommenttia:

  1. Mielestäni menetettyä ei saa takaisin uudisrakennuksella. Korvaamaton menetys, joka vetää sanattomaksi.

    VastaaPoista
  2. Olet aivan oikeassa, ettei siinä olisi samaa "henkeä" kuin alkuperäisessä!

    VastaaPoista
  3. Törmäsin sattumalta blogitekstiisi koskien tätä lento-onnettomuutta. Kersantin nimi on Tarkkonen, ei Torkkonen. Hän oli isäni veli. Mielenkiintoinen blogi sukumme kotimaisemista - sait meistä vakituisen seuraajan.

    VastaaPoista
  4. Pahus, kirjoitusvirhe nimen kohdalla. Pahoittelut. Korjaan nimen kohdilleen

    VastaaPoista
  5. Missä tuo muistomerkki on, Joutsenossa?

    VastaaPoista
  6. Vastaukset
    1. Hei. Kiitos kun teet blogia. Tätä on mukava lukea aina silloin tällöin.
      Pieni lisäys sijaintiin liittyen. Muistomerkki sijaitsee Sauvapolulla, kylläkin 20 metrin päässä Pihlajankaaresta. Sauvapolun entinen nimi oli Lentäjäntie ja nimi vaihtui Lappeenrannan ja Joutsenon kuntaliitoksen yhteydessä.
      Muistomerkin läheisyydessä on haarautuneita puita. Jokainen voi itse päätellä johtuiko onnettomuudesta vai ei.

      Poista
  7. Muistomerkki on paljastettu 1936 ja sen pystytti lentoasema 5 upseerit ja aliupseerit

    VastaaPoista

Kommenttisi ovat aina tervetulleita