Ennen blogin kohdealueen laajentamista Kymenlaaksoon, oli Kouvola minulle täysin tuntematonta aluetta ydinkeskustaa lukuunottamatta. Kaipiainenkaan ei merkinnyt minulle sen kummempaa, kuin nimeä tienviitassa ennen Kouvolaa. En varmaankaan olisi eksynyt tänne muuten ikinä koskaan, mutta nyt olen sitten todistettavasti käynyt Kaipiaisissakin. Mihinhän sitä vielä meikäläinen päätykään....
Kaipiaisen vuonna 1870 rakennettu asema |
Kaipiainen muodostui Pietarin radan varteen rakennetun rautatieaseman ympärille. Rata saatiin valmiiksi 1870 ja Kaipiaisen asema avattiin samana vuonna. Aluksi se sai II luokan aseman statuksen ja itse asemarakennus rakennettiin ratojen keskelle. Ajatus oli, että Kaipiaisista olisi tullut Pietarin radan ja 1880-luvun aikana rakennetun Savon radan risteysasemaksi, mutta tätä ei koskaan tapahtunut vaan risteyspaikaksi valittiinkin Kouvola. Niinpä Kaipiaisen asema muutettiinkin III luokan asemaksi.
Kaipiaisen aseman muistomerkki |
Veturin piippu betonijalustalla |
Liikennemäärät ilmeisesti hiipuivat ja 1920-luvun alussa Kaipiaisen aseman toinen pääty purettiin ja siirrettiin Utin asemaksi, joka oli tuhoutunut tulipalossa. Paljon muitakin rautateiden rakennuksia purettiin vuosien varrella ja nykyisin Kaipiaisen ratapiha on pelkästään tavaraliikenteen käytössä. Viimeinen matkustaja nousi junaan asemalta vuonna 1977.
Muistolaatta |
Vaan onneksi paikalliset vielä muistelevat aikoja menneitä ja paikallinen nuorisoseura pystytti junaratojen viereen muistomerkin kertomaan Kaipiaisen ja Pietarin radan historiasta. Vuosia takaperin 11.9.1990 Pietarin rata täytti 120 vuotta ja siitä muistuttamaan tehtiin vanhasta veturin piipusta muistomerkki. Toki piippuun kiinnitettiin myös tapahtuman johdosta muistolaatta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi ovat aina tervetulleita