maanantai 26. maaliskuuta 2018

Kouvola / Kuusankosken kirkko

Willimies on eronnut kirkosta jo vuosia takaperin, mutta silti olen tähän asti käynyt kirkossa jos tilanne on sitä vaatinut. Opettajan työssäni olen istunut monet kirkkojuhlat läpi ja pitänyt jopa pariin kertaan puheenkin Lauritsalan kirkossa. Jotenkin en vaan tunne oloani kotoisaksi kirkossa, joten jatkossa aion jättää kirkkosaarnat vähemmälle. Se on kuitenkin oma henkilökohtainen vakaumukseni. Ei kai silloin minuakaan voi sinne pakottaa?
Kuusankosken kirkko on rinteessä

Kirkoissa olen kyllä tämän blogin puitteissakin käynyt, mutta aika harvaan kirkkoon olen könynnyt sisään asti, kuten en tämänkään päivän kohteeseen Kuusankosken kirkkoonkaan. Tosin ovi on ollut usein lukossakin minun paikalla käydessäni. Itse asiassa tätä kirkkoakaan ei ollut tarkoitus esitellä, mutta menköön nyt, vaikka kuvat ovatkin surkeat ja vaatimattomat.
Näyttää ikäistään vanhemmalta

Sisäänkäynnin yläpuolella on valmistumisvuosiluku

Tämä entinen Kuusankosken seurakunnan kirkko kuuluu nykyisin Kouvolan seurakuntayhtymän tiloihin ja sen on suunnitellut Armas Lindgren. Se valmistui 1929 ja se on saannut vaikutteita eri aikausien rakennustyyleistä. Sen kirkkosalissa on yli tuhat paikkaa ja se on keskellä taajamaa mäen rinteessä. Lienee aika keskeinen sijainti?

Juuri muuta sanottavaa minulla ei olekaan tästä omalla tavallaan silmääni viehättävästä kirkosta. Pahoittelut vielä tällaisesta välikausipostauksesta....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi ovat aina tervetulleita