Willimies on historiaan jo nuorena hurahtanut lappeenrantalainen, jonka retket johtavat muistomerkeille, historiallisille paikoille ja luonnonnähtävyyksien äärelle. Matkat alkoivat vuonna 2012 Lappeenrannasta ja jatkuivat kaikkialle Etelä-Karjalaan. Nyt uusina aluevaltauksina ovat Kymenlaakso ja luovutettu Karjala. Suuruudenhulluna tyyppinä Willimies ja assistentti Willilady aikovat kuvata alueiden kaikki merkittävät kohteet.
Perjantai-iltapäivä ja olo on kuin olisi hakattu pesäpallomailalla selkään koko viikko. Juuri tällainen olo on tällä hetkellä, mutta eiköhän tuo vielä tuosta helpota kun aloitan remonttihommat kohtapuoliin. Jotenkin vaan tuntuu kuin alkaisi noita kilometrejä olla vähän liikaa mittarissa.... olisinpa siis Irwinin biisin mukaisesti hivenen nuorempi. No, jotkut viisaat väittävät iän olevan vain mielentila, joten pitänee ehtoolla palata nuoruusvuosien railakkaisiin ja kosteisiin mökkireissuihin verratavaan fiilikseen(lue grillaa parit makkarat ja huuhdo se yhdellä oluella alas sekä ennen yhtätoista tuutumaan).
Rengaskorsu on hyvin naamioitunut ympäröivään luontoon
Vaan jokunen viikko takaperin olin lomalla ja hillittömissä täpinöissä kiertelemässä Luumäkeä valokuvaten kaikkea mahdollista mitä voisi blogissa hyödyntää. Siitä reissulta voisi eilisen teeman jatkoksi esitelläkin lamellikorsujen lisäksi rengaskorsun. Nämäkin ovat lähes uniikkeja kohteita, koska niitä rakennettiin aikoinaan vain kaksi kappaletta kokeilumielessä. Molemmat sijaitsevat lähekkäin aivan valtatie 6 eteläpuolella Huomolan kylässä Luumäellä ja ovat osoitus halvasta menetelmästä rakentaa suojia miehistöä varten.
Sisäkuva majoitustunnelista
Majoituskäyttöön tarkoitettu teräksestä ja betonirenkaista rakennetu ns. rengaskorsu on kasattu pystyyn nostetuista betonirenkaista. Niiden halkaisija on 2 metriä. Sisäänkäynti muodostaa ysikymppisen mmutkan, minkä takana on 2,1 metriä pitkä eteinen. Eteisen varustukseen kuului puupenkki ja aseteline. Täältä majoitustunneli jatkuu oven jälkeen 11,5 metriä pitkänä suorana putkena, minne miehet olisivat majoittuneet taistelujen tiimellyksessä. Syy, miksi näitä rakennettiin lamellikorsujen tapaan kesällä 1940 vain kaksi kappaletta, on minulle täysi mysteeri. Lieneekö todettu liian heiveröisiksi?
Penkki ja aseteline ovat tallella
Majoitustunnelin päässä siintää muovijakkara. Lieneekö mietiskelypaikkana nykyisin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi ovat aina tervetulleita