Muutama viikko takaperin eräs blogimme lukija lähestyi minua
ja kysyi tiedänkö Rutolan ja Hurtanmaan bunkkerit? Ilmoittelin hänelle, että
Rutolassa olen liikkunut, mutta nuo Hurtanmaan bunkkerit ovat itselleni täysin
tuntemattomat. Aikataulut kohdalleen ja ei muuta kuin menoksi kohti
Hurtanmaata. No jotenkin matka toi ensin kuitenkin Rutolaan, joten esitelläänpä
nämä Rutolan kaksi bunkkeria ensin. Lukijoille tiedoksi, että alueelta löytyy niitä lisääkin!
Rutolan koulun kohdalla tien toiselta puolelta lähtee
kärripolku autiotalon pihaan, mihin räyhäkkäästi kaarsin omalla autollani.
Autosta ulos noustuani tajusin parkkeeranneeni autoni bunkkerin katolle! Teräksinen
tähystystorni jökötti auton vieressä ja ilmoitti, ettei tänne ole syytä tulla
pahoissa aikeissa!
Maailman turvallisin vai vaarallisin parkkipaikka? |
Vihollinen ei kuitenkaan koskaan sodan aikana saapunut tänne
asti, mutta takuulla heillä olisi ollut kuumat paikat, jos olisivat yrittäneet
Rutolasta päästä läpi! Vasta sodan jälkeen Salpalinja paljastui Neuvostoliitolle
ja he totesivat, että heidän tiedustelunsa ei tiennyt niistä mitään.
Uskomatonta, että tämän suuruusluokan rakennushanke on
pystytty toteuttamaan salassa naapurimaan edustajilta. Lisäksi on
käsittämätöntä kuinka paljon miestyövoimaa on tarvittu rakennustyömailla, koska
Salpalinja on maamme suurin rakennustyömaa ikinä koskaan. Viime kesän
lomamatkalla Suomenlahden saaristoon törmäsin joka puolella linnoitteisiin,
luolastoihin ja juoksuhautoihin, mitkä oli louhittu kallioihin.
Kokonaisuudessaanhan Salpalinja kattaa koko Suomen itärajan Suomenlahdelta
Lapin perukoille! Aivan uskomaton suoritus!
Tällä alueella on kaksi bunkkeria vieretysten, joista
molemmissa oli majoitusmahdollisuus 20 miehelle. Ampuma-aukot osoittivat
rauhalliseen metsään, mutta tositilanteessa olisi alueella ollut melkoinen
jytke ja pauke. Nyt ympärillä oli vain täydellinen hiljaisuus. Mielenkiinnosta
vierailimme molemmissa bunkkereissa ja ne olivat lähes identtiset
pohjaratkaisultaan. Silti pari merkittävää poikkeavuutta huomasin ja sellaista
ei ole aiemmin eteen tullut muualla.
Toisen bunkkerin sisäänkäynti oli varustettu Karjalan vaakunalla |
Jyrkkä rinne, mitä pitkin toiseen näistä bunkkereista oli
kuljettava, laskeutui sisääntulo aukolle, minkä yläpuolella oli Karjalan
vaakunasta tuttu tunnus. Koristeellisuutta sota-ajan bunkkerissa? Sinänsä outo
kokemus, mutta ei kait siinä mitään ihmeellistä ole? Hakkaa päälle
mentaliteetti oli sotavuosina voimissaan.
Molempiin bunkkereihin pääsee sisään ja sisältä löytyi samat
perusasiat mitä muistakin näkemistäni. Kaivo, ampuma-aukot, miehistötila,
viemäröinti ja kapea tunneli ylös tähystys/ampuma-aukolle. Siinä tärkeimmät
perusasiat, mutta ensi kertaa törmäsin siihen, että bunkkerin katossa oli
laudoitus tai teräslevyt, joiden ilmeinen tarkoitus on ollut vähentää
kaikumista. Voihan se olla, että näitä on muuallakin, mutta minä näin nuo ensimmäistä
kertaa.
Bunkkerin lautakatto poistaa kaikumista |
Käykäähän tekin tutustumassa Rutolan bunkkereihin kun ensi
kerran ajatte ohi. Tieltä ei tarvitse poiketa kuin 15 metriä. Tosin jos ajat
harhaan, niin lähes kaikkien alueen teiden varsilta löytyy Salpalinjan
jäänteitä. Jopa muitakin bunkkereita… Jos kiinnostuksesi heräsi, niin täältä voit kurkata lisää kuvia Salpalinjan rakennelmista Rutolan alueella.
Täältä voit käydä tarkistamassa oman paikkakuntasi Salpalinjan kohteet tänä kesänä valmistuneesta Salpalinjan inventointi raportista. Edellinen linkki ei ole suora linkki raporttiin, vaan sinun pitää itse avata raportti sivun alalaidasta. Raportti avautuu melko hitaasti, koska sillä on kokoa melkoisesti eli yli 600 sivua. Sekin kertoo rakennelman suuruusluokasta! Varaa siis aikaa raporttiin tutustumiseen....sisältää paljon kuvia ja paikkojen selityksiä.
Täältä voit käydä tarkistamassa oman paikkakuntasi Salpalinjan kohteet tänä kesänä valmistuneesta Salpalinjan inventointi raportista. Edellinen linkki ei ole suora linkki raporttiin, vaan sinun pitää itse avata raportti sivun alalaidasta. Raportti avautuu melko hitaasti, koska sillä on kokoa melkoisesti eli yli 600 sivua. Sekin kertoo rakennelman suuruusluokasta! Varaa siis aikaa raporttiin tutustumiseen....sisältää paljon kuvia ja paikkojen selityksiä.
Jee. Tällaisia lisää. Minä voin joku kesä tuoda vastapuolen sotahistoriasta kiinnostuneita tutustumaan paikkoihin.
VastaaPoistaKolme Salpalinjaan liittyvää kohdetta tulossa viikon sisällä. Huomenna on jo seuraavan vuoro.
VastaaPoistaKannattaa lähteä penkomaan orioninkadun molemmin puolin ja liikkua pst-kiviesteen reunaa pitkin Märkälän suuntaan.sieltä Kallioisen suuntaan.
VastaaPoistaSalpakiven kadun suuntaan.
http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20120516Salpal/name.jsp
Tossa linkki Museoviraston tekemään selvitykseen salpa-asemasta.N.670 sivuinen selvitys.Löytyy kartat tutkituista korsuista.Selvitykset rakenteesta ja koordinaatit.
Alueelle tehty nyt opastaulu, rappuset ja taukopaikka. WC rakenteilla. (4/2014)
VastaaPoistaTuolla pihalla, siis bunkkerien päällä on lapsena 1950-luvulla usein leikitty. Setäni nimittäin omisti "autiotalon" ja tontin, jolla bunkkerit sijaitsevat. Joskus harvoin päästiin viranomaisten läsnäollessa käymään bunkkereissä sisällä ja kyllä pelotti. Juoksuhaudat tontin ympärillä taitaa olla kasvaneet umpeen. Jos saunarakennus on vielä pystyssä, niin sen takana pulputti (tai ainakin pulputti aikoinaan) luonnon lähde, josta käytiin joskus hakemassa kirkastakin kirkkaampaa ja kylmää juomavettä.
VastaaPoista