Lappeenranta on teollisuuskaupunki, joka on kasvanut
puuteollisuuden ja Saiman kanavan ympärille. Tämä on kuitenkin vain osatotuus,
koska Ihalaisen kaupunginosasta aivan keskustan ulkopuolelta löytyy
toisenlainen teollisuusalue. Tämän alueen toiminta on keskittynyt jo satoja
vuosia alueen rikkaiden kalkkivarojen hyödyntämiseen.
Willimies on jo aiemmin esitellyt tähän kalkkitehtaaseen
liittyvät saostusaltaat tarinassa Lappeenrannan Malediivit. Nyt on aika
esitellä koko teollisuudenala, joka on tuonut lappeenrantalaisiin koteihin
leipää ja vähän voitakin jo pitkään. Willimies itsekin oli aikoinaan kesällä
1980 tai 1981 täällä töissä, mutta työsuhde jäi lyhyeksi. Kyseessä taisi olla
reilun päivän mittainen rypistys. Vikaa ei ollut työpaikassa, vaan
työntekijässä!
Sain nimittäin paremman tarjouksen muualta ja vaihdoin
työpaikkaa. Saatanpa joskus esitellä tuon Ladojen maahantuontikeskuksen, missä
olin Ladoilla kurvailemassa 15-vuotiaana. Ilman ajokorttia tietenkin…no
suljetulla alueella sitä ei kyllä tarvinnutkaan. Tämä Raipossa sijaitseva
laitos on varmaan yksi suurimmista rakennuksista Lappeenrannassa? Piipahdin kesällä
paikalla Simolan vesitornin kuvausmatkalla ja hämmästyin itsekin kuinka iso tämä
tyhjillään oleva rakennus olikaan.
Lappeenrannan Simolantien varrelta löytyy Partek OY:n vuonna
1998 pystyttämä muistomerkki tälle merkittävälle teollisuudenalalle. Kyltissä
kerrotaan, että muistitietojen mukaan alueelta olisi louhittu kalkkia jo
1600-luvulla. Itse väitän, että oikeampi olisi puhua 1500-luvusta, mutta en
tietenkään muista mistä tuo tieto olisi päähäni jäänyt. Voin tietysti olla
väärässä ja liekö tuolla suurta merkitystäkään, kumpi on oikeassa?
Kalkinlouhinnan muistomerkki |
Infokyltti muistomerkin kupeessa |
Joka tapauksessa alueella on valtava louhos, josta näet kuvan täältä. Minulla itsellänikin oli kuvia louhoksesta, mutta minne lie
hävinneet vuosien saatossa. Olen tosin ymmärtänyt, ettei louhosta enää
suurenneta alaspäin, vaan pohjalta lähtee isoja tunneleita joista kiveä louhitaan.
Huhujen mukaan yksi näistä maanalaisista tunneleista kulkisi tavaratalo Prisman
alapuolella, mutta en tiedä tarkasti. Voi pitää paikkansa ja eiköhän niitä
tunneleita ole enemmänkin. Olisi hienoa jos tänne pääsisi joskus tutustumaan
avoimien ovien päivänä. Laittakaahan siellä Nordkalkilla homma mietintämyssyyn!
Alueelta louhittiin siis kalkkia jo varhain, mutta vuonna
1819 alue siirtyi Lappeenrannan kaupungin omistukseen. Laajamittainen louhinta
oli aloitettu 1790-luvulla, jolloin kalkkia tarvittiin linnoitustöihin. Onhan
kalkki tärkeää tiilen valmistuksessa ja maalien raaka-aineena. Alueella oli
kalkinpolttoon tarvittavat uunit ja kaupunki vuokrasi aluetta yksityisille
liikkeenharjoittajille. Ensimmäisenä alueen vuokrasi kauppias Jakob Wikman vuonna
1821. Hänen jälkeensä yrittäjiä oli muitakin, mutta toiminta oli melko vähäistä
ja kannattavuus heikkoa.
Isompi muutos oli viipurilaisen Jakovlevin astuminen
puikkoihin 1800-luvun loppupuolella. Hän rakensi uudet uunit ja laajensi
toimintaa muutenkin. Tärkeimmäksi lopputuotteen vientikohteeksi muodostui Pietarin
kaupunki. Jakovlevin kuoleman jälkeen perikunta yritti myydä louhosta
kaupungille, mutta eivät suostuneet, koska Lappeenranta tiesi alueen
vuokrasopimuksen päättyvän ja louhoksen palaavan heille ilmaiseksi. Melko
katalaa meininkiä! Jakovlevin ajan jälkeen joutsenolaisen Pulp Oy:n aika
louhoksella jäi lyhyeksi, koska kalkinvalmistus osoittautui kannattamattomaksi
selluteollisuuden tarpeisiin.
Viimeisin suuri muutos on Partek Oy:n ryhtyminen alueen
kalkkivarojen louhijaksi vuonna 1910. Partek sai alueen käyttöönsä 50 vuodeksi
ja he uskalsivat tehdä mittavia investointeja alueelle. Toiminta saatiin
kannattamaan uusien uunien ja monipuolisten tuotteiden avulla ja siitä lähtien
Lappeenrannan kalkki on tullut tunnetuksi ympäri Suomen. Nykyisin alueen
kalkkivarojen hallinnoija on Partek OY:n toiminnanjatkaja Nordkalk Oy, jonka
toiminta jatkuu varmasti vielä pitkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi ovat aina tervetulleita