Jooseppi, tai kuten hänen hautaristissään lukee, Juosi Musto
oli Suomen sisällissodan uhri. Hänen elämänlankansa katkesi Pontuksen
kaupunginosassa huhtikuun viimeisinä päivinä valkoisten saapuessa vapauttamaan Lappeenrantaa
punaisten hallinnasta. Hänen kohtalonsa ei poikennut lukuisten muiden punaisten
kohtaloista. Hänen osansa oli tulla ammutuksi ns. Pontuksen kaivannon pohjalle.
Mikä sitten tekee Joosepin haudasta erikoislaatuisen?
Erikoista on se, ettei häntä haudattu johonkin joukkohautaan, vaan hän sai oman
haudan läheltä surmaamispaikkaa. Näitä
yksittäisten punaisten sisällissodassa surmansa saaneiden hautapaikkoja ei ole
kovinkaan monta koko Suomessa. Viha oli ilmeisesti melkoisen kova hävinneitä
kohtaan, ettei heille annettu edes mahdollisuutta tulla haudatuksi
kirkkomaahan. Joosepilla oli kuitenkin parempi onni kuin lukemattomilla muilla
teloitetuilla punaisilla. Hänellä on oma muistopaikka.
Jooseppi "Juosi" Muston hauta Pontuksen kaivannossa vappuna 2012 |
Mitä Jooseppi sitten teki joutuakseen ammutuksi? Tästä on
ristiriitaista tietoa, joten en ala tässä erittelemään tekemisiä ja tekemättä
jättämisiä. Tällä kertaa voitte itse perehtyä lähdeaineistoon ja tehdä omat
johtopäätöksenne.
Aiemmin olen jo suositellut teille Lappeenrannan historiasta
kiinnostuneille kirjaa Koston kevät – 1918. Kirjan ovat tehneet Marko Tikka ja
Antti O Arponen. Löytyy mistä tahansa hyvin varustellusta kirjastosta ja
kirjakaupasta. Kirja alkaa Jooseppi Muston tarinalla ja netistä sen voi lukea täältä. Aiemminkin jo mainitsin, että kirjasta löytyy epätarkkuuksia ja
suoranaisia virheitäkin, mutta ainakaan minun lukukokemustani se ei haitannut.
Lisäksi itsellekin tutut paikat ja henkilöt tulivat mukavasti esiin kirjan
tarinoiden kautta. Virheistä huolimatta, suosittelen edelleen kirjaa
luettavaksi.
Nyt kun olet lukenut Tikan ja Arposen version Jooseppi
Muston viimeisistä hetkistä, on aika heittää kehään toinen versio. Sinänsä itse
asia ei muutu mihinkään, mutta artikkelista löytyy tarkennuksia moniin tapahtuman
juonikäänteisiin. Mukana on Joosepin veljen Antin pakoretken reitti ja uutena
asiana se, että teloitettavia olikin kolme, eikä kaksi kuten Tikka ja Arponen
väittävät.
Artikkelin on kirjoittanut Katrina Suikki-Hiltunen, joka on
kerännyt talteen perimätietoa alueen tapahtumista vuodelta 1918. Hänen
artikkelinsa on julkaistu Etelä-Karjalan museon julkaisusarjassa Museoviesti.
Tarina löytyy Museoviestin vuoden 2009 julkaisusta. Museoviesti löytyy digilehtenä täältä. Lukaiskaapa tarina loppuun, ennen kuin jatketaan!
Artikkelissa kerrottiin Joosepin hautapaikan olevan sama,
mihin hänet haudattiin välittömästi surmatyön jälkeen. Ruumista tuskin on
siirretty pitkää matkaa, joten voi olettaa surmapaikan olevan aivan nykyisen
haudan lähellä. Haudan ympärillä olevista rautatolpista ja ketjusta oli vähän
ristiriitaisuutta, mutta joka tapauksessa ne ovat yhä paikalla. Pystyttikö ne
junaradan rakentajat vai kommunistinaiset, tällä asialla tuskin on suurta
merkitystä.
Itse kävin paikalla muutama päivä vapun jälkeen ja hauta oli
silloin koristeltu serpentiinillä ja kynttilöillä. Joosepin muistoa kunnioitetaan
yhä, joten hienoa että junaradan linjausta aikoinaan muutettiin. Kivimuuri
radan penkan tueksi ei ollut varmaan kaikkein halvin ratkaisu, mutta tämän
takia hauta on säilynyt nykypäivään. Tällaisia hautoja ei monia Suomessa ole,
joten eräänlainen nähtävyys tämäkin on. Toisaalta olisihan se ollut parempi
ratkaisu, jos vuosi 1918 olisi jätetty almanakassa väliin. Lähes 37.000
henkilöä olisi säästynyt väkivaltaiselta kuolemalta.
Jooseppi "Juosi" Musto (1.1.1884 - 27.4.1918) |
PS. Joosepin haudan kohtalo on taas epävarma. Junarata
pitäisi jollain aikataululla muuttaa kaksiraiteiseksi, joten toivottavasti
nykyisilläkin radanrakentajilla on tahtoa säilyttää Joosepin hauta
tulevaisuudessakin.
Olipahan mukavan mielenkiintoinen ja interaktiivinen postaus.
VastaaPoista