Koska tässä on viime ajat tullut oltua melko sotaisissa
tunnelmissa, niin on paikallaan esitellä tällä erää viimeinen Salpalinjaan
liittyvä varustus. Kyseistä Voisalmen bunkkeria voisi kait pitää
alueemme kuuluisimpana kohteena, koska se sijaitsee aivan Voisalmen
kaupunginosan ydinkeskustassa ja autolla pääsee aivan kohteen viereen.
Kyltti Voisalmen bunkkerin läheisyydessä |
Niin mekin teimme, kun piipahdimme kesällä poikien kanssa
paikalla. Ajoimme Voisalmeen Tyysterniemen kautta ja yht`äkkiä huomasimme
olevamme bunkkerin ampuma-aukon tulilinjalla. Onneksi automme kyljessä ei ollut
punaista tähteä, vaan saimme jatkaa ampumasektorin ohi ilman että laukaustakaan
ammuttiin. Olipahan vaan osoitus siitä, että kohteiden ampumasektorit valittiin
melkoisen ovelasti.
Epämiellyttävä yllätys Voisaleen vihamielisissä aikeissa saapuville |
Kyseinen bunkkerialue on Voisalmen tukikohta numero 5, joten
alueelta löytyy rakennelmia lisääkin. Meille kuitenkin tällä kertaa riittää
tämän esitteleminen. Tällä kertaa esittely on myös helppo, koska bunkkerin ovet
ovat auki ja ilman melkoista operaatiota, ei niitä kiinni saisikaan. Sisällä
paljastuu 18 miehelle tarkoitettu majoitustila ja vastaavia bunkkereihin liittyviä
elementtejä kuin muuallakin. Näistä sen enempää, koska paikka on niin lähellä
keskustaa, joten jokainen voi vierailla paikan päällä ihan itsenäisestikin.
Ampumasektorin edestä löytyy kuitenkin yksinäinen
panssariestekivi, josta löytyy seuraava Kuvanveistäjä Vilho Härkösen kaivertama
teksti
”Tälle paikalle rakennettiin vuonna 1941
vapautemme suojaksi Salpalinjan tukikohta”
Lappeenrannan sotaveteraanit 1983
Sotaveteraanien pystyttämä muistokivi |
Olen tuossa jo aiemmissa kirjoituksissa päivitellyt
Salpalinjan rakennelmien massiivisuutta, joten lienee paikallaan kertoa muutama
numerotieto aiheesta. Välittömästi
talvisodan päättymisen jälkeen Mannerheim antoi määräyksen aloittaa Salpalinjan
rakentaminen. Kyseinen linnoitusketju ulottui Suomenlahdelta aina Lapin Sallaan
asti ja se sisälsi seuraavat rakennelmat: 720 majoituskorsua, 1250
konekivääripesäkettä, 400 tulenjohtopesäkettä, 500 tykkiasemaa, kivisiä
panssariesteitä 200km, piikkilankaa 315km, kaivantopanssariesteitä 130km,
maanteitä 200km, 600 siltarumpua ja 10 patoa.
Kyseessä ei siis todellakaan ollut mikään mitätön työmäärä
ja siksi sitä olikin rakentamassa 900 ruotsalaista, 400 norjalaista, 2000
lottaa ja 1200 kuorma-autoa. Noihin lukuihin kun lisätään vielä suomalaiset
rakentajat, niin kokonaismäärä oli enimmillään yli 35.000 rakentajaa.
Voisalmen bunkkerin majoitustila |
Vaikka
Salpalinjan pitävyyttä ei koskaan tarvinut testata sotatilanteessa, niin
rintamajoukkojen tietämys takana odottavasta linjasta on varmasti jämäköittänyt
puolustustamme. Hyökkäyshän hiipui tuonne Viipurin pohjoispuolelle
Talin-Ihantalan alueelle. Hyvä näin, koska muuten sotaa olisi todennäköisesti
käyty keskellä omaa nykyistä asuinseutuamme.
Käytkös Jukka joskus myös Partakosken linnoituksellakin? Paikalta löytyy myös vanha saha, pari vanhaa laituria (tolpat enää järvenpohjassa) ja muuta mielenkiintoista katsottavaa.
VastaaPoistaMoikka vaan! Tiedän paikan ja olen jopa käynytkin siellä. Taitaa kuitenkin olla Savitaipaleen puolella, joten....
PoistaOn Lpr:n puolella selkeesti.Ton lähellä on kolme korsua lisää.Pst-kiviä,louhittu rinne.Ton korsun vastapäätä kun mennään huoltamon ohi on kioskin takana mäessä taisteluhautaa.
VastaaPoistahttp://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20120516Salpal/name.jsp
Tossa linkki museoviraston slvitykseen salpa-asemasata.Sivun alaosasta voi ladata PDF tiedoston.Raportista löytyy kartat mm. Lpr:n alueen korsujen paikoista sekä koordinaatit.
Tuo PDF on tuttu juttu ja taisin muistaakseni sen linkittääkin johonkin tarinaan.
VastaaPoistaVoisalmessakin on paljon muutakin Salpa-linjaan liittyvää, mutta ei liene tarkoituksenomaista esitellä useita saman sorttisia kohteita.
Niihin voi jokainen asiaan perehtyvä perehtyä omalla ajalla. Seuraavaksi meidän olisi tarkoitus näistä Salpa-linjan rakennelmista esitellä Rutolan miehistöluola, kunhan saamme aikataulut osumaan kohdilleen. Eli emme ole vielä käyneet siellä...mutta tätä kohdetta odottelemme vesi kielellä