Willimieskolmikko yrittää parhaansa tehdäkseen Lappeenrantaa
tunnetuksi, mutta nyt meille on löytynyt kaksi vakavasti otettavaa kilpailijaa.
Lätkäsarjassa kakkosena oleva SaiPa ja vuoden positiivisimmaksi
lappeenrantalaiseksi valittu Kotiteollisuuden Jouni Hynynen ovat ryhtyneet
samalle alalle. SaiPasta olemme kirjoittaneet jo pari juttua, joten keskitymme
tänään toiseen kilpailijaamme eli Hynyseen.
Lappeenrannan kaupunki on palkannut kaikkien tunteman Jouni Hynysen uusimman
markkinointikampanjansa mannekiiniksi. Mielestäni hemmetin hieno idea ottaa
vähän rennompi ote turistien houkuttelemiseksi Suomen kauneimpaan kaupunkiin.
Tiedoksi, että tarkoitan Lappeenrantaa.
Ehkä tämä peruslappeenrantalainen ei vetoa paksulla
lompakolla varustettuihin ulkomaalaisiin, mutta heitä varten onkin suunnitteilla
joku Angry Birds teemapuisto Rauhan alueelle. Minuun tämä ”junttihuumori” tosin
toimii paremmin kuin Angry Birds. Tosin minua nyt ei tarvitse tänne enää houkutella,
mutta ehkä se takaa, etten lähde muualle etsimään toista El Doradoa! Käy
sinäkin tutustumassa Youtube-videoihin perustuvaan mainoskampanjaan täältä www.hynysenranta.fi sivustolta. Muista
osallistua myös kilpailuun. Vinkkinä vaan, että voit kokeilla vaikkapa sanoja
bongata, voittaa, juosta ja shoppailla. Loput voit etsiä itse…ja nyt asiaan.
Tämän päivän kohde on melkoinen salaisuus yhä edelleen.
Internet ei tarjoa tietoa ”Kuuman linjan” kulkureitistä vieläkään. Varmaa on
kuitenkin se, että tästä kohdasta 300 metriä Viipurintien suuntaan
Willimiehellä oli aikoinaan kuumat paikat! Jostain katalasta syystä Willimiehen
keltainen BMW päätti talviliukkailla karata lapasesta ja törmätä puuhun. Sen
koommin ei ole tullut omistettua tehokasta saksalaista autoa, vaan olen
tyytynyt japanilaisiin riisipusseihin tai amerikkalaisiin lullukoihin. Kestää
niskat paremmassa kunnossa kun voi käännellä päätään, mikä oli tuon kolarin
jälkeen täysi mahdottomuus.
Kuumalinja oli Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton johtajien
välinen yhteydenpitoväline, millä haluttiin välttää maailman tuhoutuminen
ydinsodassa. Johtajien yhteinen tavoite oli keskusteluyhteyden pitäminen
telex-linjaa hyödyntäen. Syy linjan rakentamiseen oli Kuuban ohjuskriisin
aikana vuonna 1962 esiintynyt tietämättömyys toisen osapuolen toimista. Tällöin
nimittäin maailma oli ehkä lähinnä ydinasein käytävää sotaa kuin koskaan
aiemmin ja sen jälkeenkään.
Kuumalinja kulki myös Suomen halki ja maan alle sijoitettu
kaapeli oli ”valtiosalaisuus”. Tästä syystä tarkkaa tietoa linjan sijainnista
ei vieläkään ole, mutta vahvat huhut väittävät sen alittavan Penttiläntien
lähellä Vanhan Viipurintien risteystä. Jos jollain on tietoa linjan tarkasta kulkureitistä,
niin tietoja otetaan tietenkin vastaan. Luulisi, ettei tämä kylmän sodan jäänne
kuitenkaan enää mikään suuri valtiosalaisuus ole?
Päivitys: Viime viikolla blogin palkkalistoille liittyi uusi assistentti kekkiss, palkatta tottahan toki. Hänen kanssaan vierailimme muutamassa kohteessa, joista ensimmäisenä julkaistaan Kuuselan perämetsissä kuvaamamme pari kuumaan linjaan liittyvää tolppaa. Lisäksi saimme häneltä tietoomme, että kylmän sodan supervaltioiden välisen kuuman linjan läpikulkupaikkana toimi Ihalaisen kalkkitehdas. Entinen Partek, joka nykyisin tunnetaan nimellä Nordkalk. Sinänsä kohteella ei ole suurta merkitystä tänä päivänä, mutta porukalla ihmettelimme, että miksi hitossa nämä keskellä korpea olevat tolpat on maalattu äskettäin... lieneekö tässä joku mysteeri, minkä ratkaisemiseen geokätköilijä kekkiss on perehtynyt? Meiltä tämä mysteeri jää ainakin selvittämättä...
Päivitys: Viime viikolla blogin palkkalistoille liittyi uusi assistentti kekkiss, palkatta tottahan toki. Hänen kanssaan vierailimme muutamassa kohteessa, joista ensimmäisenä julkaistaan Kuuselan perämetsissä kuvaamamme pari kuumaan linjaan liittyvää tolppaa. Lisäksi saimme häneltä tietoomme, että kylmän sodan supervaltioiden välisen kuuman linjan läpikulkupaikkana toimi Ihalaisen kalkkitehdas. Entinen Partek, joka nykyisin tunnetaan nimellä Nordkalk. Sinänsä kohteella ei ole suurta merkitystä tänä päivänä, mutta porukalla ihmettelimme, että miksi hitossa nämä keskellä korpea olevat tolpat on maalattu äskettäin... lieneekö tässä joku mysteeri, minkä ratkaisemiseen geokätköilijä kekkiss on perehtynyt? Meiltä tämä mysteeri jää ainakin selvittämättä...
Kuuma linja Kuuselassa |
Numerointi poikkeaa Penttilän kuuman linjan tolpista |
Tuon linjan merkkejä löytyy myös Kuuselasta.
VastaaPoistaJatkosodan aikaan kulki myös Molotovin ja Trumanin välinen kuumalinja Partekin tehtaan puhelinvaihteen kautta.