Tulipalo oli ainainen uhka kaupungeissa, koska rakennukset
olivat puusta tehtyjä. Aika ajoin kaupungin rakennuskantaa verotettiin rajulla
kädellä, koska tuli pääsi valloilleen. Oli siis aika tehdä jotain asian eteen.
Lappeenrannassa asiaan herättiin toden teolla 1700-luvulla, jolloin Saimaan
rannassa sijainneet terva-aitat pakotettiin purkamaan. Olivat ilmeisesti
rakennettu kiinni toisiinsa, jolloin suurpalon vaara oli ilmeinen. Samalla myös
velvoitettiin asukkaita pitämään pihallaan täysinäistä vesitynnyriä.
Palovartijakin ilmestyi katukuvaan partioimaan öisillä kaduilla.
Lappeenrannan vanha palolaitos |
Muuhun ennakoivaan palontorjuntaan kuuluivat määräykset olla
laittamatta tulta uuneihin yöaikaan ja saunaakaan ei saanut kesäaikana
lämmittää. Tätä kieltoa on ymmärrettävästi kierretty paljon, vaikka lähteissä
mainitaan rikkomisten olleen enimmäkseen venäläisten sotilaiden tekosia.
1800-luvun alussa kaupungin finanssit olivat surkealla
tolalla ja se toi tullessaan muutoksen. Jokaisen talon vuorollaan oli
järjestettävä palovartija klo 21-04 väliseksi ajaksi. Kadun kulmassa hänen oli
aina huudettava kellonaika ja kailotettava perään että ”Lempeä, väkevä Jumala,
varjele kaupunkiamme tulelta ja palolta. On mahtanut ihmisiä kiukuttaa herätä
tähän metelöintiin, mutta hyväähän sillä tarkoitettiin.
Vanha kalustovaja. Nykyiset paloautot ei mahtuisi kulkemaan noista ovista! |
Kaikkien oli osallistuttava palojen sammuttamiseen ja
etenkin hevosten omistajien tehtävä oli kuljettaa palokalusto paikalle ja tuoda
lisää vettä. Yhteisesti ponnistaen mentiin siis palopaikalle. Joskus annettiin
myös hivenen erikoisiakin päätöksiä, joilla tulipaloja yritettiin estää.
Ainakin vuoteen 1850 asti oli voimassa sytytetyn piipun ja tupakan polttamisen
täyskielto.
Tämän kiellon
rikkojaa kohtasi 4,80 ruplan sakko, joka oli tuohon aikaan melko tuntuva. Tätä
metodia voisi kaiketi kokeilla tuolla Pohjolankadun suunnalla, mistä vähän
aikaa takaperin muodostettiin savuton vyöhyke. Ammattikoululaiset joutuvatkin
nyt keksimään uudet paikat tälle pahalle harrastukselleen, kuten myös entisen
työnantajani UPM:n henkilökunta. Tehtaista ei nouse enää savua kuin piippujen
päistä. Senkin voisi kieltää!
Tämä
vapaaehtoisuuteen ja muutamaan palkattuun palomieheen sidottu järjestelmä ei
enää vastannut muuttuvia tarpeita ja 1800-luvun loppupuolella perustettiin
ensimmäiset VapaaPaloKunnat. Lappeenrannan VPK perustettiin 1879, Kaukaan
tehdaspalokunta 1896 ja Armilan/Kourulanmäen VPK 1898. Näillä eväillä
jatkettiin aina vuoteen 1927, jolloin
luovuttiin pakollisesta osallistumisesta sammutustöihin. Syynä tähän oli
kaupungin vesijohtoverkoston valmistuminen ja nyt vettä ei tarvinnut erikseen
kuskata hevosilla palopaikalle.
Virallisen palkatun palokunnan Lappeenranta sai vasta 1931,
jolloin palkattiin vakinainen henkilökunta palolaitoksen tarpeisiin. Tämä
27-miehinen valiojoukko aloitti toimensa tämän päivän kohteessa ja toimi siinä
yhtäjaksoisesti vuoteen 1977 asti. Palokunta aloitti kiinteistössä
puolivakinaisena jo vuonna 1924. Palolaitoksen pihapiiriin kuului tietenkin
palokalustoa varten kalustovaja, jonka suunnitteli Juhani Viksted(myöh.
Viiste).
Muistokilpi |
Nykyisin palolaitoksen entisiä tiloja isännöi Snellmanin
päiväkoti, mutta Willimies muistaa hyvin ajanjakson, jolloin tiloissa toimi
Suomen vanhin moottoripyöräkerho Jerusalem MC. Silloin tuli käytyä useasti
täällä aamuyön tunteina kavereita moikkaamassa ja eiköhän sitä muutama yökin
tullut tuolla kuorsattua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi ovat aina tervetulleita