lauantai 18. toukokuuta 2019

Kouvola / PPP6 muistolaatat

Eilen lopetin viime kesän roadtrip-kertomuksen Sortavalaan ja nyt olisi mahdollisuuksia tehdä jälleen vastaava reissutarina, kun kävimme Williladyn kanssa kierroksella Kouvolassa, Kotkassa, Haminassa ja Virolahdella 20.5.2019. Sitten kuitenkin ajattelin, että en nyt jaksa tästä tehdä sen kummempaa matkakertomusta, koska Suomessa on melkoisen tylsää matkustella kohteelta toiselle. Esittelen nuo kuitenkin samassa järjestyksessä kuin ne kiertelimme. Pitkä reissuhan se oli, koska mittariin kertui yli 500 kilometriä ja päivän valoisa aikakin tuli käytettyä melko tarkkaan.
Pisteen yksi löysin aiemmin, mutta kohteet 2 ja 3 jäivät löytymättä (Vesa Toivonen / Kalevi Siren)

Tirvan ympyrän alueelta niitä haeskelin (Vesa Toivonen / Kalevi Siren)

Vanhastakaan kartasta ei ollut apua (Vesa Toivonen / Kalevi Siren)

Sain taannoin Vesa Toivoselta tarkat tiedot kahdesta Tirvan lavan läheisyydessä sijaitsevasta muistolaatasta. Nuo laatat liittyvät PPP6 porukan alueella tekemiin linnoitustöihin kesällä 1940 ja yhden niistä (yhteensä siis kolme kappaletta) olen jo aiemmin esitellyt blogissani. Näistä kahdesta Vesa lähetti minulle kuvat ja kartat, mistä selviää kohteiden tarkat sijainnit. No, näin ainakin itse arvelin....
Tämä lienee kartan piste 3 (Vesa Toivonen / Kalevi Siren)

Lienee kartan piste 2 (Vesa Toivonen / Kalevi Siren)

Totuus on nyt kuitenkin sellainen, etten minä löytänyt kyseisiä kohteita Williladyn kanssa 20.4.2019 tekemällämme reissulla, joten julkaisen Vesan lähettämät kuvat, jotka Kalevi Siren on ottanut. Hän on ilmeisesti löytänyt nämä kohteet ja minä en! Yrityksen puutteesta minua ei ainakaan voi syyttää, koska tulipahan Tirvan ampumaradan rinteitä käveltyä kiveltä kivelle. Lopuksi meni hermot ja annoin noiden laattojen jäädä odottamaan löytäjäänsä. Minulle riitti!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi ovat aina tervetulleita