keskiviikko 10. lokakuuta 2012

Lappeenranta / Salpalinja (Rutola)

Muutama viikko takaperin eräs blogimme lukija lähestyi minua ja kysyi tiedänkö Rutolan ja Hurtanmaan bunkkerit? Ilmoittelin hänelle, että Rutolassa olen liikkunut, mutta nuo Hurtanmaan bunkkerit ovat itselleni täysin tuntemattomat. Aikataulut kohdalleen ja ei muuta kuin menoksi kohti Hurtanmaata. No jotenkin matka toi ensin kuitenkin Rutolaan, joten esitelläänpä nämä Rutolan kaksi bunkkeria ensin. Lukijoille tiedoksi, että alueelta löytyy niitä lisääkin!

Rutolan koulun kohdalla tien toiselta puolelta lähtee kärripolku autiotalon pihaan, mihin räyhäkkäästi kaarsin omalla autollani. Autosta ulos noustuani tajusin parkkeeranneeni autoni bunkkerin katolle! Teräksinen tähystystorni jökötti auton vieressä ja ilmoitti, ettei tänne ole syytä tulla pahoissa aikeissa!
Maailman turvallisin vai vaarallisin parkkipaikka?
Vihollinen ei kuitenkaan koskaan sodan aikana saapunut tänne asti, mutta takuulla heillä olisi ollut kuumat paikat, jos olisivat yrittäneet Rutolasta päästä läpi! Vasta sodan jälkeen Salpalinja paljastui Neuvostoliitolle ja he totesivat, että heidän tiedustelunsa ei tiennyt niistä mitään.

Uskomatonta, että tämän suuruusluokan rakennushanke on pystytty toteuttamaan salassa naapurimaan edustajilta. Lisäksi on käsittämätöntä kuinka paljon miestyövoimaa on tarvittu rakennustyömailla, koska Salpalinja on maamme suurin rakennustyömaa ikinä koskaan. Viime kesän lomamatkalla Suomenlahden saaristoon törmäsin joka puolella linnoitteisiin, luolastoihin ja juoksuhautoihin, mitkä oli louhittu kallioihin. Kokonaisuudessaanhan Salpalinja kattaa koko Suomen itärajan Suomenlahdelta Lapin perukoille! Aivan uskomaton suoritus!

Tällä alueella on kaksi bunkkeria vieretysten, joista molemmissa oli majoitusmahdollisuus 20 miehelle. Ampuma-aukot osoittivat rauhalliseen metsään, mutta tositilanteessa olisi alueella ollut melkoinen jytke ja pauke. Nyt ympärillä oli vain täydellinen hiljaisuus. Mielenkiinnosta vierailimme molemmissa bunkkereissa ja ne olivat lähes identtiset pohjaratkaisultaan. Silti pari merkittävää poikkeavuutta huomasin ja sellaista ei ole aiemmin eteen tullut muualla.
Toisen bunkkerin sisäänkäynti oli varustettu Karjalan vaakunalla

Jyrkkä rinne, mitä pitkin toiseen näistä bunkkereista oli kuljettava, laskeutui sisääntulo aukolle, minkä yläpuolella oli Karjalan vaakunasta tuttu tunnus. Koristeellisuutta sota-ajan bunkkerissa? Sinänsä outo kokemus, mutta ei kait siinä mitään ihmeellistä ole? Hakkaa päälle mentaliteetti oli sotavuosina voimissaan. 

Molempiin bunkkereihin pääsee sisään ja sisältä löytyi samat perusasiat mitä muistakin näkemistäni. Kaivo, ampuma-aukot, miehistötila, viemäröinti ja kapea tunneli ylös tähystys/ampuma-aukolle. Siinä tärkeimmät perusasiat, mutta ensi kertaa törmäsin siihen, että bunkkerin katossa oli laudoitus tai teräslevyt, joiden ilmeinen tarkoitus on ollut vähentää kaikumista. Voihan se olla, että näitä on muuallakin, mutta minä näin nuo ensimmäistä kertaa. 
Bunkkerin lautakatto poistaa kaikumista

Käykäähän tekin tutustumassa Rutolan bunkkereihin kun ensi kerran ajatte ohi. Tieltä ei tarvitse poiketa kuin 15 metriä. Tosin jos ajat harhaan, niin lähes kaikkien alueen teiden varsilta löytyy Salpalinjan jäänteitä. Jopa muitakin bunkkereita… Jos kiinnostuksesi heräsi, niin täältä voit kurkata lisää kuvia Salpalinjan rakennelmista Rutolan alueella.

Täältä voit käydä tarkistamassa oman paikkakuntasi Salpalinjan kohteet tänä kesänä valmistuneesta Salpalinjan inventointi raportista. Edellinen linkki ei ole suora linkki raporttiin, vaan sinun pitää itse avata raportti sivun alalaidasta. Raportti avautuu melko hitaasti, koska sillä on kokoa melkoisesti eli yli 600 sivua. Sekin kertoo rakennelman suuruusluokasta! Varaa siis aikaa raporttiin tutustumiseen....sisältää paljon kuvia ja paikkojen selityksiä.

4 kommenttia:

  1. Jee. Tällaisia lisää. Minä voin joku kesä tuoda vastapuolen sotahistoriasta kiinnostuneita tutustumaan paikkoihin.

    VastaaPoista
  2. Kolme Salpalinjaan liittyvää kohdetta tulossa viikon sisällä. Huomenna on jo seuraavan vuoro.

    VastaaPoista
  3. Kannattaa lähteä penkomaan orioninkadun molemmin puolin ja liikkua pst-kiviesteen reunaa pitkin Märkälän suuntaan.sieltä Kallioisen suuntaan.
    Salpakiven kadun suuntaan.
    http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20120516Salpal/name.jsp
    Tossa linkki Museoviraston tekemään selvitykseen salpa-asemasta.N.670 sivuinen selvitys.Löytyy kartat tutkituista korsuista.Selvitykset rakenteesta ja koordinaatit.

    VastaaPoista
  4. Alueelle tehty nyt opastaulu, rappuset ja taukopaikka. WC rakenteilla. (4/2014)

    VastaaPoista

Kommenttisi ovat aina tervetulleita