sunnuntai 14. lokakuuta 2012

Lappeenranta / Salpalinja (Voisalmi)


Koska tässä on viime ajat tullut oltua melko sotaisissa tunnelmissa, niin on paikallaan esitellä tällä erää viimeinen Salpalinjaan liittyvä varustus. Kyseistä Voisalmen bunkkeria voisi kait pitää alueemme kuuluisimpana kohteena, koska se sijaitsee aivan Voisalmen kaupunginosan ydinkeskustassa ja autolla pääsee aivan kohteen viereen.
Kyltti Voisalmen bunkkerin läheisyydessä
Niin mekin teimme, kun piipahdimme kesällä poikien kanssa paikalla. Ajoimme Voisalmeen Tyysterniemen kautta ja yht`äkkiä huomasimme olevamme bunkkerin ampuma-aukon tulilinjalla. Onneksi automme kyljessä ei ollut punaista tähteä, vaan saimme jatkaa ampumasektorin ohi ilman että laukaustakaan ammuttiin. Olipahan vaan osoitus siitä, että kohteiden ampumasektorit valittiin melkoisen ovelasti. 
Epämiellyttävä yllätys Voisaleen vihamielisissä aikeissa saapuville
 Kyseinen bunkkerialue on Voisalmen tukikohta numero 5, joten alueelta löytyy rakennelmia lisääkin. Meille kuitenkin tällä kertaa riittää tämän esitteleminen. Tällä kertaa esittely on myös helppo, koska bunkkerin ovet ovat auki ja ilman melkoista operaatiota, ei niitä kiinni saisikaan. Sisällä paljastuu 18 miehelle tarkoitettu majoitustila ja vastaavia bunkkereihin liittyviä elementtejä kuin muuallakin. Näistä sen enempää, koska paikka on niin lähellä keskustaa, joten jokainen voi vierailla paikan päällä ihan itsenäisestikin.

Ampumasektorin edestä löytyy kuitenkin yksinäinen panssariestekivi, josta löytyy seuraava Kuvanveistäjä Vilho Härkösen kaivertama teksti

”Tälle paikalle rakennettiin vuonna 1941
vapautemme suojaksi Salpalinjan tukikohta”

Lappeenrannan sotaveteraanit 1983
Sotaveteraanien pystyttämä muistokivi

Olen tuossa jo aiemmissa kirjoituksissa päivitellyt Salpalinjan rakennelmien massiivisuutta, joten lienee paikallaan kertoa muutama numerotieto aiheesta.  Välittömästi talvisodan päättymisen jälkeen Mannerheim antoi määräyksen aloittaa Salpalinjan rakentaminen. Kyseinen linnoitusketju ulottui Suomenlahdelta aina Lapin Sallaan asti ja se sisälsi seuraavat rakennelmat: 720 majoituskorsua, 1250 konekivääripesäkettä, 400 tulenjohtopesäkettä, 500 tykkiasemaa, kivisiä panssariesteitä 200km, piikkilankaa 315km, kaivantopanssariesteitä 130km, maanteitä 200km, 600 siltarumpua ja 10 patoa.

Kyseessä ei siis todellakaan ollut mikään mitätön työmäärä ja siksi sitä olikin rakentamassa 900 ruotsalaista, 400 norjalaista, 2000 lottaa ja 1200 kuorma-autoa. Noihin lukuihin kun lisätään vielä suomalaiset rakentajat, niin kokonaismäärä oli enimmillään yli 35.000 rakentajaa.
Voisalmen bunkkerin majoitustila

Vaikka Salpalinjan pitävyyttä ei koskaan tarvinut testata sotatilanteessa, niin rintamajoukkojen tietämys takana odottavasta linjasta on varmasti jämäköittänyt puolustustamme. Hyökkäyshän hiipui tuonne Viipurin pohjoispuolelle Talin-Ihantalan alueelle. Hyvä näin, koska muuten sotaa olisi todennäköisesti käyty keskellä omaa nykyistä asuinseutuamme.

4 kommenttia:

  1. Käytkös Jukka joskus myös Partakosken linnoituksellakin? Paikalta löytyy myös vanha saha, pari vanhaa laituria (tolpat enää järvenpohjassa) ja muuta mielenkiintoista katsottavaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka vaan! Tiedän paikan ja olen jopa käynytkin siellä. Taitaa kuitenkin olla Savitaipaleen puolella, joten....

      Poista
  2. On Lpr:n puolella selkeesti.Ton lähellä on kolme korsua lisää.Pst-kiviä,louhittu rinne.Ton korsun vastapäätä kun mennään huoltamon ohi on kioskin takana mäessä taisteluhautaa.

    http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20120516Salpal/name.jsp

    Tossa linkki museoviraston slvitykseen salpa-asemasata.Sivun alaosasta voi ladata PDF tiedoston.Raportista löytyy kartat mm. Lpr:n alueen korsujen paikoista sekä koordinaatit.

    VastaaPoista
  3. Tuo PDF on tuttu juttu ja taisin muistaakseni sen linkittääkin johonkin tarinaan.

    Voisalmessakin on paljon muutakin Salpa-linjaan liittyvää, mutta ei liene tarkoituksenomaista esitellä useita saman sorttisia kohteita.

    Niihin voi jokainen asiaan perehtyvä perehtyä omalla ajalla. Seuraavaksi meidän olisi tarkoitus näistä Salpa-linjan rakennelmista esitellä Rutolan miehistöluola, kunhan saamme aikataulut osumaan kohdilleen. Eli emme ole vielä käyneet siellä...mutta tätä kohdetta odottelemme vesi kielellä

    VastaaPoista

Kommenttisi ovat aina tervetulleita