keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Lappeenranta / Vanha kanava (Kansola)


                            Rautavaaran Tapsa "Saimaan kanavalla"

On the road again…tällä kertaa Helsingin pölyt vaihtuvat Kansolan maisemiin. Mukavahan tuolla Helsingissäkin oli piipahtaa, mutta en viihdy siellä kauaa… En vaan jaksa ymmärtää mikä ihmisiä tuossa meluisessa paikassa, missä vielä törmää elämään kyllästyneisiin ilmeisiin, vetää puoleensa? Helkutti, muuttaisivat elävään ja iloisia ihmisiä täynnä olevaan Lappeenrantaan, niin he saattaisivat joskus hymyilläkin? No onhan siellä pääkaupungissamme jokunen Willimiestäkin kiinnostava paikka, mutta ei niitä montaa ole!

Yksi kiintoisa paikka Helsingin matkallamme oli vierailu YleX-radiokanavan tiloissa. Viime talven SaiPan kummeina toimineet juontajat olivat pitäneet Lappeenrantaa hyvin esillä vieläkin, kuten kuvista näkyy. Mielenkiintoista oli myös seurata suoraa radiolähetystä studiosta käsin. Pääsimmekin webbikameran takia maailmanlaajuiseen levitykseen. Nyt tunnetaan Willimiehen rujot piirteet ulkomaita myöten. Iso kiitos YleX:n porukalle mukavasta esittelystä ja pitäkäähän SaiPa kummijoukkueenanne myös ensi talvena. Hittoako te nyt hyvää jengiä vaihtaisitte?
Mankisen paita on nostettu kattoon...kenties myöhemmin Kisapuistonkin kattoon?
Jenni ei ollut paikalla, mutta ensi talven kummijoukkueen paita odottaa reissua Kisapuistoon

No asukoot muut helsinkiläiset keskenään siellä kivikylässä, mutta me lähdemme nyt yhdelle alkuperäisen Saimaan kanavan kohteelle, mikä ainakin Willimiehen mielestä on eräs kauneimmista paikoista, mitä vanhasta kanavasta on vielä jäljellä. Ajo-ohjeiksi paikalle voisi antaa seuraavan… Aja nykyisen kanavan ylittävälle Kansolan läppäsillalle(esitellään myöhemmin) ja käänny sillan kupeesta itään lähtevälle pienelle hiekkatien pätkälle. Pieni ajomatka vanhan kanavan laidassa, missä on jäljellä vanhaa kivistä ja kettingistä tehtyä aitaa, vie sinut perille Kansolan rullasillalle. Ohi et voi ajaa missään tapauksessa. Nyt kun sinäkin osaat perille, niin siirrytään asiaan.
Kansolaan menevää tietä reunustaa vanhat kivet kettinkeineen

Viime kesänä Willimies kävi kuvaamassa Kansolan Williukin kanssa, joten viime vuotisilla kuvilla siis mennään. Mikään on tuskin muuttunut, joten asiaan… Kansolan kohdalla oli aikoinaan portit, mutta en osa tarkalleen sanoa että miksi. Jollain tavalla se liittyi sulun tyhjentämiseen vedestä. Valitettavasti viime kesän matkalla eräs paikallinen mieshenkilö kertoi asiasta, mutta kun en jaksa enää muistaa. Kansolan kohdalla oli portit kanavassa, mutta mikään sulku se ei ollut. Vedenkorkeus kestää ennallaan ennen ja jälkeen Kansolan. Harmittaa, kun en muista! Lieneekö Helsingin daamit vieneet muistin minulta?
Kansolan rullasilta, olet siis perillä
Alkuaikoina silta piti rullata kanavalla liikkuvan aluksen takia syrjään

Joka tapauksessa Kansolan kohdalla kulki maantie kohti Viipuria ja siksi paikalle tehtiin rullasilta, joka on edelleen alkuperäisellä paikallaan. Tämä silta sisältää vielä vuonna 1851 Fiskarsin konepajalla tehdyn koneiston, mikä olisi kenties vielä kunnostettavissa elävöittämään alueen historiaa?
Koneisto Fiskarsin v. 1851 valmistama

Paikallinen mies kertoili monia mielenkiintoisia tarinoita Kansolasta ja osa jäi minunkin mieleeni. Hän kertoi pikkupoikana seuranneensa Suomen armeijan sillan ylitystä kesällä 1944, jolloin tarvittiin kaikki mahdollinen kalusto rintamalle ja ne oli kuljetettava Kansolan kautta. Hän kertoi, ettei operaatio ollut helppo koska silta on kapea ja joukkoja sekä materiaalia paljon. Haastavinta oli kuulemma saada auton tai hevosen vetämät tykit taipumaan ahtaasta paikasta sillalle. On mahtanut viimeinen Kansolan liikenneruuhka ajoittuakin noihin aikoihin, vaikkakin vilkas liikenne jatkui kuulemma 1960-luvulle saakka?
Rullasilta ei ole nykyaikasta standardimittaa ainakaan leveydeltään. Williukin Suzuki olisi kyllä mahtunut sillalle

Lisäksi mieleeni jäi hänen kertomus, kun hän poikasena katsoi kotimökkinsä ikkunasta kanavalle. Laivat aivan kuin lipuivat pellolla ohittaessaan hänen kotinsa. On mahtanut olla melkoisen vaikuttava näky, kun laivoja on kulkenut valtavasti Kansolan ohitse. Mainittakoon tässä esimerkkinä vuosi 1883, jolloin kanavan läpi kulki purjehduskauden aikana 3355 alusta. Pieniähän nuo alkuajan alukset tietenkin olivat nykyisiin verrattuna, mutta omana aikanaan riittäviä. Sulkujen kokohan määritteli alusten koot, mitkä alkuvaiheessa olivat seuraavat: Maksimipituus 105 jalkaa(31,2 m), leveys 24 jalkaa(7,1 m) ja syväys 8,4 jalkaa(2,4 m). On siinä ollut melkoinen ruuhka, koska paikka paikoin kanava oli niin kapea, ettei laivojen ohittaminen ollut mahdollista.

4 kommenttia:

  1. Ah voi rakas Lappeenranta ja kanava. Monta kertaa on menneiden vuosien kesinä karauteltu hevosilla pitkin kaunista kanavan laitaa.

    Alkavana kesänä mie saan vihdoin karistaa Helsingin pölyt niskastani ja palata takaisin juurilleni. Sitä odotellessa on mahtavaa fiilistellä näiden kuviesi parissa!

    VastaaPoista
  2. Mukavaa että olet löytänyt blogimme pariin. Toivottavasti tulevistakin julkaisuista löytyy mieluista luettavaa.

    T:Willimieskolmikko

    VastaaPoista
  3. Ihmettelit tuossa taannoin, että mistä Erä-Eskon rullasilta on nykyiselle paikalleen siirtynyt. Se on siirretty Kansolasta joskus 1950-luvulla, jonka jälkeen Kansolaan rakennettiin vanhan kanavan ylittävä moottoriajoneuvoille tarkoitettu puusilta. Puusillan lahotessa vuosien varrella sitä kavennettiin ja korjailtiin niin, että vain jalankulkijat pääsivät käyttämään kyseistä siltaa.

    Nykyinen rullasilta (joka on siis aivan samanlainen kuin Erä-Eskolla oleva)on siirretty tuolle paikalle Kansolaan Venäjältä, Iskrovkasta eli entisestä Särkijärveltä muistaakseni aivan 1990-luvun alkutaipaleella tai 1980-luvun lopulla.

    Terveisin Kansolan kylän asukas

    VastaaPoista
  4. Kiitoksia

    Näin ne asiat selviävät. Kiitoksia tiedoistasi!

    Jukka Siiskonen

    VastaaPoista

Kommenttisi ovat aina tervetulleita