Tällä erää viimeinen kohde Pietarista on maailmankuulu risteilijä Aurora, joka ampui Venäjän vallankumouksen aloittaneet avauslaukaukset. Tämänkin ohitse pitkä kävelyreittimme pitkin Nevajoen rantoja vei, joten ei muuta kuin kuvat näkyviin kaikkien nähtäväksi.
Aurora on pietarilaista työtä alusta loppuun. Sen köli laskettiin 23. toukokuuta 1897 Amiraliteetin telakalla Pietarissa. Alus laskettiin vesille 11. toukokuuta 1900 ja se oli valmis palveluskäyttöön heinäkuussa 1903, missä tehtävässä se toimi aina vuoteen 1957 saakka. Sen jälkeen aluksesta tehtiin museo, joka valitettavasti oli suljettuna ollessamme paikan päällä. Olisin mielelläni päässyt sisään aistimaan vallankumoushenkeä!
Muistomerkki Auroran vieressä |
Risteilijä Aurora Nevalla vartioi Pietarin kaupunkia |
Ensikosketuksen taisteluihin Aurora sai vuonna 1905 Japania vastaan käydyssä Venäjän-Japanin sodassa, missä alus osallistui kuuluisaan Tsushiman taisteluun. Lopputulos oli karu, koska kapteenin lisäksi 15 miehistön jäsentä sai surmansa japanilaisten ampuessa laivan täyteen reikiä. Taistelusta irtautuminen uuden päällikön johdolla päätyi Filippiineille Manilaan, minne laiva internoitiin. Paluu Venäjälle onnistui korjaustoimien ansiosta seuraavana vuonna.
Edessä oli pitkä ajanjakso, jolloin Aurora toimi kadettien koululaivana. Osa ajasta meni laivastovierailuihin, joita alus teki jopa Siamiin(nyk. Thaimaa) asti. Välimerikin tuli alukselle tutuksi, missä Aurora osallistui jopa humanitääriseen työhön maanjäristyksen uhrien auttamiseksi. Edessä oli kuitenkin sotaisemmat ajat, koska ensimmäinen maailmansota oli jo ovella.
Aurora on suosittu poseerauspaikka |
Alus näyttää edelleen sotaisalta |
Risteilijä Aurora |
Sodassa Auroran palveluspaikka oli Itämeri ja se varustettiin sotaa varten 152 millin tykeillä, joita alukseen sijoitettiin 14 kappaletta. Vuonna 1916 alus siirrettiin telakalle. Pietarin kaupunki kuitenkin kitisi liitoksissaan ja vallankumousinto tarttui myös Auroran miehistöön. Osa miehistöä oli mukana jo helmikuun vallankumouksessa, missä tsaari saatiin eroamaan virastaan. Miehistö radikalisoitui lisää vuoden 1917 aikana ja valtaosa miehistöä liittyi bolsevikkeihin ja he olivat valmiita uuteen vallankumoukseen.
Sen hetki koitti 25.10.1917(meikäläinen ajanlasku 7.11). Tuolloin Aurora kumautti tykinlaukauksen, mikä merkitsi Eremitaasin eli talvipalatsin valtauksen aloittamista. Koska vallankumous onnistui, niin Aurorasta ja sen ampumasta laukauksesta tuli yksi bolsevikkien vallankumouksen symboli. Tämä oli myös syy, joka sai minut käymään paikan päällä. Onhan kyseessä yksi historian käännekohdista!
Keulatykki, millä tehtiin historiaa |
Laivan komentosillan kyljessä oli muitakin muistolaattoja, mutta kuvat tietenkin epäonnistuivat |
Alus jatkoi vallankumouksen jälkeen työtä koululaivana, kunnes edessä oli taas uusi sota, mihin Aurorallekin oli varattu oma rooli. Koska saksalaisten hyökkäys kohti Pietaria kesällä 1941 oli vauhdikas, niin Auroraa tarvittiin vielä kerran vaikka se oli sotilaallisesti vanhentunut. Se telakoitiin Oranienbaumin(nyk. Lomonosov) laituriin, mistä se tykeillään osallistui Leningradin puolustustaisteluun. Kohtalo oli kova, koska alus upposi 30.9.1941 satama-altaaseen, josta se kuitenkin nostettiin välittömästi sodan jälkeen korjattavaksi telakalla.
Alus kunnostettiin ja se sai lopullisen sijoituspaikan vuonna 1967 vallankumouksen 50-vuotisjuhlapäivänä, jolloin se siirrettiin samalle paikalle, mistä se ampui vallankumouksen lähtölaukauksen. Asiaa juhlistettiin uusimalla temppu juhlallisuuksien aikana, minkä kunniaksi alukseen kiinnitettiin muistolaatta. Nykyisin tämä museona toimiva alus on edelleen samalla paikalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi ovat aina tervetulleita