Eilisehtoo meni Suomen kulttuurirahaston apurahahakemuksen parissa. Muutamaa tuhatlappusta anoin saattaakseni tämän blogin loppuun asti tai ainakin vähän pidemmälle. Tällä hetkellä kohteita on esitelty vähän yli 700, mutta uskoisin että olemme nyt kenties esitelleet kolmasosan tai korkeintaan puolet kohdealueemme mielenkiintoisista kohteista. Työsarkaa on siis vielä jonkun verran jäljellä! Sama pätee muuten blogin uuteen kohdekarttaan, minne olen laittamassa kaikki esitellyt kohteet, kunhan kerkeän. Tällä hetkellä olen päässyt jo helmikuuhun 2014....käykäähän tutustumassa karttaan, kunhan se joskus valmistuu.
Menojalkaa vipattaisi Karjalan suuntaan, mutta kun paikka paikoin tiet ovat vielä melkoisen heikkokuntoisia, niin olen ajatellut hankkia itselleni jotain vähän maastokelpoisemman kulkupelin.... Olen usein leikilläni sanonut, että suomalaisen olisi parasta tehdä ulkomaan reissut panssarivaunulla! No, leikki sikseen, mutta tämän blogin kohteiden kuvausreissuilla se voisi ollakin ihan paikallaan. Pitkin Karjalan kannasta näitä haluamiani kulkupelejä onkin laitettu esille erilaisille jalustoille esille, mistä voinee valita oman mallinsa?
Viipurin laitamilta löytyy tienristeyksestä vanha, suomalaisillekin tuttu, T-26. Kyseistä panssarivaunua valmistettiin vuosina 1931-1940 yli 12000 kappaletta, joista melkoinen määrä on jo sulatettu uusiokäyttöön. Yksi tällainen löytyy kuitenkin siis Viipurissa. Sinänsä erikoista, että haluavat tuoda näytille juuri tämän mallin, koska se perustuu briteiltä ostettuun valmistuslisenssiin. Se ei siis todellakaan ole neuvostoliittolaista suunnittelua.
Talvisodassa T-26 tuli tutuksi suomalaisillekin, missä se osoittautui jo vanhentuneeksi malliksi. Suomalaiset saivat niitä myös melkoisesti sotasaaliiksi, mutta niiden hyötykäyttö oli hankalaa. Ensimmäisen kerran neuvostoliittolaiset käyttivät T-26 tankkia sodassa Japania vastaan vuosina 1934 ja 1935. Tällöin malli oli vielä ajanmukainen, mutta vuoteen 1941 tullessa se osoittautui täysin vanhentuneeksi Saksan hyökätessä Neuvostoliittoon.
Joka tapauksessa mukavahan tällaisella menopelillä olisi päästellä menemään, vaikkakin rahapussini ei ehkä riittäisi päivittäiseen ajeluun..... Venäläiseen tapaan, en osaa sanoa muistomerkistä sen kummempaa, mutta se on ilmestynyt katukuvaan vuonna 2005.
Huhun mukaan tankki olisi nostettu merenlahdesta, jonne se oli uponnut viipurin takaisinvalloituksen aikaan jäätä ylittäessään.
VastaaPoista