tiistai 3. heinäkuuta 2012

Lappeenranta / Sotakorvauslaituri

Sotakorvauslaituri, nykyisin pohjoislaituri
Toinen maailmansota Suomen osalta päättyi siltä osin hyvin, että säilytimme itsenäisyytemme. Valitettavasti Neuvostoliitto oli niskan päällä sodan päättäneessä Moskovan rauhanteossa ja Suomen osaksi lankesivat maksettavaksi huikeat sotakorvaukset. Pelkät aluemenetykset ja sodan raunioittama Suomen talous ei riittänyt Neuvostoliitolle, vaan Suomen oli lisäksi maksettava 300 miljoonaa dollaria sotakorvauksina.
Sodan runtelemalle Neuvostoliitolle rahaa tärkeämpää oli saada heidän kipeästi kaipaamia teollisuustuotteita, joista laivat muodostivat merkittävän osuuden. Tässä kohtaa Lappeenrannan rooli oli astua esiin ja edesauttaa laivojen toimittamista Neuvostoliittoon. Totta kai Lappeenrannan tehtaat toimittivat paljon muitakin tuotteita rajan taakse, mutta tänään keskitymme laivoihin.
Lähdetään liikkeelle Lappeenrannan sataman pohjoislaiturilta. Tällä nimellä laiturialue tunnetaan nykyisin, mutta historian hämäristä paljastuu muutakin. Laiturilta löytyy muistokyltti, missä kerrotaan laiturin aiemmasta toiminnasta. Asiaa valaisee entinen nimi: sotakorvauslaituri.
Muistokyltti sotakorvauslaiturilla
Esittelin jo aiemmin Huokausten sillan, jota piti korottaa viime sotien jälkeen, jotta rautateitse kuljetettavat laivat mahtuivat kulkemaan kaupungin halki rautatietä pitkin. Miksi rautateitse? Eikö alusten olisi ollut helpompi kulkea Saimaan kanavaa pitkin? Aivan varmasti olisi ollut, mutta kanava oli kärsinyt vaurioita sodassa ja liikennöinti sen kautta mahdotonta. Niinpä kaikki Saimaan vesistöalueella rakennetut sotakorvausalukset tuotiin Lappeenrantaan ja lastattiin täällä juniin, joiden määränpää oli Neuvostoliitto.
Kaikkiaan aluksia siirrettiin 149 kappaletta, joten vilskettä on riittänyt. Minäkin muistan omasta nuoruudestani kyseisen paikan, jossa oli vielä junakiskot tallella. Käyttö oli vähäistä, mutta isommat alukset nostettiin tai laskettiin tätä kautta. Omista nuoruuskuvista en löytänyt valokuvaa sotakorvauslaiturista alkuperäisessä kunnossa, mutta lappeenrantalaisen Harri Frestadiuksen sivuilta voit käydä kurkkaamassa miltä laituri näytti 1970-luvulla. Suosittelen tätä sivustoa tutkittavaksi vähän enempikin…täynnä kuvia Lappeenrannasta.
Alue siistittiin vasta 2000-luvun alkuvuosina ja nyt vanha sotakorvauslaituri on täysin kunnostettu. Lisäksi laiturin päähän rakennettiin näköalapaviljonki vuonna 2004, mistä kerron huomenna lisää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi ovat aina tervetulleita