Lentäjäntieltä löytyy 1920-luvun klassismia edustava muuntaja |
Melkoisen kylmät pakkaskelit ovat saapuneet Lappeenrantaan
ja sähköä taas kuluu normaalia enemmän. Niinpä tämän päivän tarina liittyykin
Lappeenrannan sähköistämiseen, jota olen aiemmin sivunnut muutamassa kirjoituksessa.
Tietoa Lappeenrannan ensimmäisestä sähköistetystä rakennuksesta löydät täältä
ja laajemmin koko aihepiiriin liittyvän tarinan täältä. Tämä on siis jatkoa
näille kirjoituksille.
Olen tämän kuluvan kuukauden aikana esitellyt muutamia
kohteita, joista en ole vaivautunut etsimään sen kummempia tietoja. Tietyllä
tapaa jatkan nyt samalla linjalla. Aina silloin tällöin tulee vastaan kohteita,
joista ei osaa sanoa, ovatko ne julkaisemisen arvoisia. Tänään esittelemämme
sähkömuuntajat kuuluvat tähän kategoriaan. No päätettiin poikien kanssa porukalla,
että pitäähän se nämä kauniit vanhat hyötyrakennukset esitellä. Joten nyt tulee
sitten kuvia muuntajarakennuksista, joilla on ollut oma roolinsa Lappeenrannan
sähköistämisessä. Sinänsä onhan tämä tällaiselle muuntaja amatöörille vähän
hankala kohde, mutta olenhan erinomaisen Tillmanin muuntajablogin palkaton assistentti,
joten ei muuta kuin muuntajat kehiin.
Nämä klassismia edustavat tyylikkäät muuntajat ovat kaikki
1920-luvulta, jolloin kaupunkia sähköistettiin kovaa vauhtia. Todella
komeitahan nämä ovat verrattuna nykyisiin harmaisiin peltilaatikoihin, joita löytyy
töhrittynä joka puolelta kaupunkia. Töhrinnältä ja ajan hampaalta eivät
nämäkään ole säästyneet.
Vanhan hautausmaan nurkalta löytyy
tämä 1920-luvun muuntaja
Tämä löytyy taas Sataman leikkipuiston vierestä.
1920-lukua tämäkin
Erittäin läheltä kotipaikkaani löytyy kaksi punaisesta tiilestä rakennettua muuntajarakennusta. Joskus nuorempana haaveilimme kaverini kanssa, että korjaisimme
nämä muuntajat asunnoiksi, mutta taitaa jäädä haaveeksi. Olisihan nuo
tilat melko pienet, mutta kerroksia saisi vaikka kuinka monta, joten tilaa
olisi käytössä yllin kyllin. Koska meistä ei ole niiden pelastajaksi, niin
toivottavasti edes nykyinen omistaja Lappeenrannan Energia tajuaisi sijoittaa
muutaman euron niiden kunnostamiseen ja raivaisi näköesteenä olevat puut pois.
Puuston takia en sitten viitsi niistä edes kuvia esitellä, mutta Tillmanin
blogista löytyy kuva niistä. Joten länsirannikon mies saa esitellä ne, koska en
jaksa kävellä paikalle. Matkaahan olisi kokonaiset 500 metriä!
Viimeisin kohteemme löytyy Rutolasta. Kallion päälle
rakennettu punatiilinen muuntaja on jo siinä kunnossa, että saattaa romahtaa
koska tahansa, joten tuskin sitä enää montaakaan vuotta voi katsella. Alun
perin se on rakennettu sen vieressä sijaitsevan tukkien ylivientilaitoksen
sähköistämisen takia. Lisäksi olen saanut vihiä, että muuntajan alla olevassa
kalliossa olisi Salpalinjaan liittyvä tunneli tai joku muu vastaava. Paksu
teräsovi esti paikassa vierailun. Mikähän siellä on?
Onko tuo Rutolan muuntaja mahdollisesti Enso Gutzeitin rakentama? Siihen viittaisi tuo komia tähti rakennuksen seinässä.
VastaaPoistaNo onhan se niiden rakentama, mutta en tiennytkään tähden viittaavan siihen...aina oppii uutta!
VastaaPoistaTukkien ylivientilaitos oli aluksi höyrykäyttöinen, myöhemmin se sähköistettiin. Vieressä olevassa rakennuksessa ovat pumput ja sähkömoottorit vielä nähtävissä, ainakin osin. Valitettavasti paikka on päässyt ränsistymään. On erittäin merkittävä teollisuushistoriallinen kohde. Merkitsi Gutzeitin tulosa Saimaalle. Tästä on mielenkiintoista tarinaa mm. Enso-Gutzeitin historioissa.
PoistaKaliolla on ylinnä tulenjohtopaikka, joka on nyt peitetty. Alapuolella kalliossa on luolasto, josta on ampumaaukot vanhan valtatien suuntaan Myllylammen rannalla. Kannaksen toisella puolella on myös bunkkeri, jossa on yksilöllisiä piirteitä.
Kannas on rappiolla. Paikka olisi kaikin puolin merkittävä kohde aina Saimaan vesistön alkuajoista kivikauden kautta tähän päivään.
Terveisin Matti Hakulinen