Aloituskappaleen mukaan elämä on helppoa, jos omistaa paljon omaisuutta. Ilmankos vähän väliä törmään ongelmiin, kun rahapussi ammottaa tyhjyyttä! Ongelmia aiheuttaa myös nämä blogin valokuvat, mitkä paljastuvat puolen vuoden jälkeen epäonnistuneiksi. Näin on päässyt käymään tälläkin kertaa, kun esittelyvuorossa on yksi Suomen kauneimpia Jugendlinnoja - Rantalinna, minkä historia on melkoisen mielenkiintoinen.
Rantalinna, täällä prinsessa vietti helppoa elämää.... |
Liki viisitoista kilometriä Ruokolahdesta Puumalaan päin menevän tien varrella sijaitseva Rantalinnan rakennutti tuomari Fritz Wiik vuosien 1911 - 1913 välisenä aikana. Kauaa Wiik ei kuitenkaan omistanut omaa linnaansa, koska hän möi sen venäläiselle prinssi Alexander von Oldenburgille, joka asui oman prinsessansa Eugenia Maximilianova Romanowskajan kanssa täällä aluksi kesäisin. Ilmeisesti pariskunta ymmärsi Venäjän vallankumouksen olevan tulossa ja muutti pysyvästi Rantalinnaan vuoden 1917 aikana.
Ilmeisesti prinsessan elämä täällä oli helppoa, koska he toivat tullessaan palvelusväkeä 36 henkeä, pari Rolls Roycea ja oman laivankin. Ilmeisesti elämä oli hivenen normiruokolahtelaisesta poikkeavaa? Oldenburgien aikaa Ruokolahdella ei kuitenkaan kestänyt kauaa, koska jo vuonna 1922 he muuttivat ranskan Biarrizziin syistä, jotka ovat meille tuntemattomia.
Kyllä täällä kelpaisi asua, etenkin jos pihasta löytyy Rolls Royce |
Vuonna 1928 he möivät Rantalinnan konduktöörien lomapaikaksi, missä tehtävässä se toimikin melko kauan. Tämän jälkeen Rantalinna muuttui ravintolahotelliksi, missä oli mahdollisuus yöpyä kuin prinsessa omassa huoneistossa. Tällä hetkellä historianpyörä on pyörähtänyt täyden ympyrän ja rakennus on jälleen venäläisomistuksessa.
Konduktöörien ajasta kertoo oven yläpuolella oleva "logo" |
Martti Backmanin uusi kirja HARRIET JA OLOF, kertoo todellisena rakennuttajana olleen alunperinkin rikas Oldenburg. Tuomari Wiik toimi vain ns. bulvaanina välissä. Olisikohan muutto Ranskaan johtunut siitä että vallankumous Venäjällä ei ollutkaan ohimenevä vitsaus (joten rajan läheisyyteen ei kannattanut jäädä odottelemaan) vai olikohan sittenkin Ranskan ilmasto suurempi vetovoimatekijä..
VastaaPoistaHieno juttu että itäisessä Suomessa on säilynyt näitä venäläisellä rahalla rakennettuja aatelisten kartanoita. Meillä suomalaisillahan on melko köyhä rakennusperinne ja sitäkin on tuhottu kiitettävästi viime vuosikymmeninä.
Mahtaako kukaan tietää, miten Rantalinnan omistanut VR Konduktääriyhdistys menetti omistajuutensa ja mihin tuo jäljelle jäänyt mahtava omaisuus ajautui?
VastaaPoistaMukana Rantalinnan muutoksen aikana 1990 luvulla on jäänyt mieleeni muutamia asioita VR Konduktööriyhdityksen Rantalinnan omistajuudesta. Useimmat silloisista yhdistyksen jäsenistä lienevät jo kuolleet. Rantalinnan omisteisuus ajautui täysin ammattuitaidottomien rivijäsenten suuruudenhulluisten kuvitelmien takia. Arvokas Rantalinna menetettiin. Pieksämäkeläiset konduktöörit Matti Tarkiainen ja Kalevi Karlsted ( lienneekö viimemeinittu nimi oikein?) olivat päättämässä silloisista Rantalinnan asioista.
VastaaPoista