Pyhän Laurin kirkon muistomerkki. Paikka ei ole täsmälleen oikea, mutta erittäin lähellä. Taustalla kesäteatterin kattorakennelma |
Nykyinen Lappeenranta on perustettu vuonna 1649, mutta se
käsitti silloin ainoastaan nykyisen linnoituksen alueen. Välittömästi
linnoituksen vallien eteläpuolelta alkoi Lappeen pitäjä, minkä alueelle
kaupungin laajeneminen tapahtui. Tämä aiheutti tietenkin paljon kitkaa sekä
myös yhteistoimintaa alueiden välillä. Nykyisin Lappeenranta on iso kaupunki,
johon liitettiin Lappee ja Lauritsala vuonna 1967, Nuijamaa 1989, Joutseno 2009
ja Ylämaa 2010.
Lappeenrannan ensimmäinen kirkko oli Lappeen pitäjän keskiaikainen
suojeluspyhimyksen pyhän Laurentiuksen mukaan nimetty. Pyhä Laurentius oli kuuluisin Rooman
marttyyreista ja yksi kaupungin seitsemästä diakonista. Hän kärsi
marttyyrikuoleman vuonna 258 Roomassa keisari Valerianuksen vainoissa. Legenda
väittää, että hänet paahdettiin elävältä parilalla tai halsterilla. Tämän takia
hänet kuvattiin keskiajalla yleensä parila kädessä, kuten vuoden 1680 Lappeen
kihlakunnan sinetissä.
Kirkon edeltäjä oli entisellä Lappeen pitäjän keskuspaikalla
Kauskilassa. Kauskilan asioihin palaamme myöhemmin, mutta kerrottakoon jo
tässä, että sielläkin oli Pyhän Laurentiuksen/Laurin mukaan nimetty
kirkkorakennus.
Pyhän Laurin kirkon muistomerkki vuodelta 1949. Peltiseppämestari Lindqvist teki huipulla olevan kupolin |
Tarkkaa vuosilukua ensimmäiselle linnoitukseen rakennetulle
kirkolle ei voi sanoa, koska se on hautautunut historian hämäriin. Muistomerkin,
joka on pystytetty v.1949, mukaan se on sijainnut paikalla 1600- ja
1700-luvuilla, mutta todennäköisesti se on rakennettu jo 1500-luvun
loppupuolella. Ensimmäinen kuva kirkosta löytyy 1600-luvun puolesta välistä,
jolloin ensimmäinen asemakaava Erik Niilonpoika Aspegrenin johdolla laadittiin.
Kuvan asemakaavasta voit etsiä tästä linkistä aukeavasta pdf-tiedostosta.
Asemakaavan laatimisen aikoihin kirkon huomattiin olevan
surkeassa kunnossa ja pitkällisen väännön jälkeen sitä päätettiin korjata. Korjausten
kustannukseksi laskettiin 120 kuparitaalaria, joista kaupunkilaisten osuus
olisi ollut neljännes. Lisäksi heidän kontolleen olisi jäänyt
rakennusmateriaalien toimittaminen ja rakennustyö, sekä kirvesmiesten palkat.
Siihen ei liikaa halua kaupunkilaisilla ollut. Korjaustyöt kuitenkin alkoivat
painostuksen jälkeen ja pian huomattiin, ettei korjaamisessa ollut mitään
järkeä. Kirkko oli jo aivan laho ja hajoamispisteessä. Niinpä jouduttiin
ottamaan viiden vuoden tauko ja lopulta vuonna 1664 rakennustyöt uuden kirkon rakentamiseksi
alkoivat uudelleen.
Kirkon rakentamisesta vastasi rakennusmestari Yrjö
Knuutinpoika ja hänellä oli apunaan kirvesmiehet Teitto,Varis, Hykäinen ja
Asikainen. Lopulta vuoden 1667 keväällä oltiin niin pitkällä, että ulkotyöt
saatiin päätökseen kirkon katon tervauksen jälkeen. Sisätöihin meni vielä
vuoden verran, mutta sitten tämä torniton ns. pitkäkirkko oli valmis käyttöön.
Lisäksi rakennettiin vielä kellotapuli vuosina 1676-1677. Samalla myös
korjattiin kirkkomaata ympäröinyt kivimuuri, josta ei ole enää jäljellä mitään.
Kirkon pappila sijaitsi suurin piirtein nykyisen satamatorin kupeessa ja siellä
sijaitsi myös pappilan ylläpitämä kapakka! Toinenkin kapakka kuului pappilaan,
mutta se sijaitsi jossain päin Voisalmen saarta.
Kirkon myöhempi kohtalo on osin hämärän peitossa, koska v.
1741 tiedon mukaan linnoitus poltettiin maan tasalle. Silti kuitenkin kirkko
selvisi tästä tuhosta jossain muodossa, koska sitä aloitettiin korjata kesällä
1744. Korjaustyö ei kuitenkaan onnistunut, vaan kaupungin arvokkaimmat asukkaat
vaativat oikeutta pitää jumalanpalvelusta käskynhaltijan talossa. Pyyntöön ei
suostuttu.
Vuoden 1749 aikana paikalle kutsuttiin sortavalainen
kirkonrakentaja Erik Collenius, jonka suunnitelmien mukaan kirkko remontoitiin,
vaikkakin se käytännössä katsoen rakennettiin uudelleen. Tarkka
valmistumisvuosi ei ole tiedossa, mutta 1750-luvun puolivälissä se oli jo
käytössä. Valitettavasti kirkko ei ollut pitkäikäinen, koska se paloi maan
tasalle salamaniskusta kesällä 1790. Tämän jälkeen ei luterilaista kirkkoa enää
linnoitukseen annettu rakentaa. Kirkonmenot siirtyivätkin tämän jälkeen jo
aiemmin esittelemääni Lappeen kirkkoon.
Mielenkiintoinen juttu! olen itsekin käynyt paikalla useasti, mutten kuullut tällaista tarinaa. Kumpa joku tietäisi jo aikasemmasta historiasta...
VastaaPoistaJuttu Kauskilassa sijainneesta alueen ensimmäisesti kirkosta on suunnitteilla, mutta kuvatkin vielä puuttuvat. Tämän syksyn aikana se kuitenkin ilmestynee?
VastaaPoista