Prinsessa Armaada satamalaiturissa on kaikille
lappeenrantalaisille tuttu kiintopiste kesäisin. Siellä Willimieskin
piipahtelee usein kesäisin, vaikkakin harvemmin kuin nuorena poikasena.
Aikoinaan meillä oli tapana pitää poikaporukalla illanviettoja laivalla hyvän
seuran ja kortinpeluun merkeissä. Muistaakseni joka perjantai klo 19 tavattiin,
tai siis ne saapuivat paikalle kenellä ei ollut ilta- tai yövuoroa. Tätä
perinnettä pidettiin yllä monta vuotta. Viime suvena pidettiin vanhalla
porukalla jopa muisteluiltakin. Hauskaa oli ja tarkoitus on jatkaa perinnettä
tänä suvena.
Prinsessa Armaada. Aiemmin ss Suomi ja Pikisaari 4 |
Prinsessa Armaada nimi on tuttu useimmille, koska
samanniminen kotimainen elokuva valmistui vuonna 1950. Tämä nykyinen Prinsessa
Armaada ei ollut elokuvassa esiintynyt alus, vaan nimi on tullut monen mutkan
kautta. Lieneekin syytä vähän kertoa aluksen historiasta. Nykyinen Armaada on
rakennettu Joroisissa vuonna 1902, joten kunnioitettavat 110 vuotta on tällä
aluksella ikää. Joroisten telakalta alus siirrettiin Joensuuhun
viimeisteltäväksi ja lopulta rekisteröitiin ss Suomi nimellä 2.6.1902
Joensuuhun
Alus on ns. tervahöyry ja jo suunnitteluvaiheessa se
suunniteltiin mittoihin, jotka mahdollistivat Saimaan kanavan kautta
liikennöinnin. Useampi kanavamatka aluksella on varmasti suoritettukin, koska
Saimaan alueelta vietiin esimerkiksi valtavia määriä halkoja Pietariin. Paluumatkalla
tuotiin taas Pietarista tavaroita, joista täällä oli kysyntää.
Ensimmäisen maailmansodan alkaessa Venäjän laivasto otti
aluksen haltuunsa. Seuraava tieto ss Suomesta on 11.4.1918, kun Suomen sisällissodan
riehuessa Turun punaiset joukot upottivat sen Aurajokeen muiden laivojen
kanssa. Nopeasti alus nostettiin joen pohjasta ja kunnostettiin. Tämän jälkeen
alus myytiin huutokaupalla Helsinkiin. Vuonna 1922 alus myytiin uudelleen ja
tämän jälkeen se palasi harharetkiltä takaisin alkuperäisille vesille Saimaalle
Savonlinnaan.
Vuonna 1946 aluksen omistaja vaihtui taas ja Repola OY
muutti kaikkien tervahöyryjensä nimeksi Pikisaari. ss Suomen nimeksi tuli
Pikisaari 4 ja sen tytäralus Pikisaari 3 sai kunnian olla elokuvan Prinsessa
Armaadan päätähti. Alkuperäinen leffatähti kuitenkin romutettiin v.1956.
Ilmeisesti kuuluisuuden takia Pikisaari 1 nimettiin Prinsessa Armaadaksi ja
myöhemmin vielä Pikisaari 2 sai kantaa kyseistä nimeä. Tässä vaiheessa v.1959
Lappeenranta astui kuvioihin ja osti aluksen kahvilaksi satama-alueelle.
Ensimmäinen sijoituspaikka oli Halkosaaren kupeessa, kunnes v.1967 tämäkin laiva
romutettiin.
Tällöin tervahöyry ss Suomi/Pikisaari 4 ostettiin
Lappeenrantaan edellisen korvaajaksi ja sijoitettiin edellisen paikalle
Halkosaareen. Alus kastettiin 20.5.1967 Prinsessa Armaadaksi ja otettiin
käyttöön laivaravintolana. Nykyiselle paikalleen toiselle puolelle satamalahtea
alus siirrettiin v. 1979 ja siitä lähtien se on ollut yksi kaupunkimme
tunnusmerkkejä, jonka maine tunnetaan muuallakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi ovat aina tervetulleita