Perhana, ei voittanut Räikkösen Kimi tänään(kään). No, kolmas sija on
ihan OK, vaikka Kimi ei mokomista välitä. Hänelle vain voitot merkitsevät!
Kyllähän tuolla Kimin asenteella pärjäisi kuka tahansa meistä omassa työssään.
Ei muuta kuin onnea vaan Kimille ja kyllä se voitto vielä tulee. Kovasti
epäilivät tämän kaverin mahdollisuuksia kahden vuoden poissaolon jälkeen, mutta
tuskin epäilevät enää? Muutaman vuoden mittainen evakkotaival rallipoluilla ei
ole vienyt tämän lahjakkuuden taidoista mitään pois, vaan kaveri on näyttänyt
kaapin paikan muille. Se on sitä Etelä-Karjalaista asennetta!
Willimies fanittaa moottoriurheilua sen kaikissa muodoissa,
mutta kyllä F1 ja ralli on ihan omaa luokkaansa. Omat kokeiluni ovat kertyneet
lähinnä Uus-lavolan vanhalla jääradalla. Siellä tuli tyrkättyä Carina
lumihankeen useammin kuin kerran. Siellä oli tilaa harjoitella ja samanlaista
paikkaa kaipaisin edelleen kaupunkiimme. Olen kuullut, ettei sellaista voi
tehdä, koska joku EU-pykälä kieltäisi tällaiset luontoa pilaavat radat. Come on,
jääradoilla hankitut ajotaidot pelastavat ihmisiä!
Nykyisin seuraan autourheilua telkkarista. Onneksi kiinnostavuutta
lisää Kimin menestyminen, eikä tarvitse enää jännittää pelkästään Heikin
puolesta. Heikkikin on ammattimiehiä, mutta sijoitukset ovat sen verran
latteita, etten jaksanut pariin vuoteen oikein innostua, mutta nyt on toisin!
Lisäksi kun Kimi on kuin oman kylän poikia, niin avot sie!
Tästä kelpaa Kimi Räikkösen ajella |
Oman kylän poika? Virallisten tietojen mukaan Kimi on
syntynyt Espoossa, mutta annettakoon se miehelle anteeksi…koska hän on
kuitenkin Lappeenrannan Urheiluautoilijat ry:n jäsen. Jäsenyys juontaa juurensa
kauas menneisyyteen, jolloin Kimi näytti tekemisen meininkiä muille
Lappeenrannan mikroautoradalla.
Tämä mikroautoille varattu alue on lajissaan kenties Suomen
paras, koska täällä on kilpailtu myös lajin EM-osakilpailuja. Pohjoismaiden ja
Suomen osakilpailut ovat jokavuotisia. Täällä moni aloitteleva moottoriurheilusankari
on ensi kerran nostanut painavan pokaalin päänsä päälle. Aina näin ei
kuitenkaan ole ollut, vaan laji kamppaili olemassaolostaan Lappeenrannassa vuosikaudet,
mutta nyt ne ajat ovat ohi.
Kimi circuit |
Keväällä 1978 alueeksi saatiin tämä Muukon soramonttu, minkä
kaupunki omisti. Välittömästi talkoilla aloitettiin radan rakentaminen ja jo
saman vuoden elokuussa ajettiin ensimmäiset kisat. Pikkuhiljaa rata-alueelle
nousivat varikko-, huolto-, tuomari- sekä sosiaaliset tilat. Nyt kaikki onkin
erittäin hyvässä kuosissa. Mutta radalla ei ollut vielä hienoa nimeä! Tilanne
muuttui vuonna 2001, jolloin rata päätettiin nimetä seuran jäsenen mukaan Kimi
Circuitiksi. Virallinen vihkiminen suoritettiin ja paikalla oli myös Kimi
Räikkönen, joka ajoi silloin ensimmäistä kauttaan Formula ykkösiä Sauberin
leivissä.
1038 metriä haastavaa rataa Kimi circuitilla |
Nyt nimi on jo vakiintunut ja Lappeenrannan kaupunki on
muutenkin kunnioittanut kunnialappeenrantalaista nimeämällä mikroautoradalle
vievän tien Kimintieksi. Keneltähän tämä ajatus on lähtöisin?
Päivitys:
Muukon FK-radan historiaa 1978-
Päivitys:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi ovat aina tervetulleita