Vanhojen rautatieasemien jälkeen lienee syytä esitellä
nykyinenkin rautatieasema. Kyseinen
asemarakennus korvasi aiemmin käytössä olleen Keisarin aseman. Syynä oli
Lappeenrannan ja imatran välisen rataosuuden rakentaminen, jolloin aseman
paikka siirtyi kilometrin verran etelään päin. Rataosuuden rakentaminen
aloitettiin vuonna 1931 ja otettiin käyttöön lokakuussa 1934. Samaan aikaan
myös uusi rautatieasema aloitti henkilöliikenteen palvelutehtävänsä.
Lappeenrannan rautatieasema juuri ennen heinäkuista myrskyä |
Vanhan aseman kautta liikenne jatkui vielä Lappeenrannan
satamaan, mutta nykyisen aseman toiminnan aloittaminen johti Keisarin aseman
merkityksen vähenemiseen. Toisen
maailmansodan päättyminen aiheutti kuitenkin seuraavan nousukauden junaliikenteelle.
Rajan siirtymisen takia yhteys Viipurin suuntaan menetti merkityksen ja
yhteyksiä Helsingin suuntaan piti lisätä. Tämän seurauksena 1930-luvulla
lykätty Lappeenranta – Luumäki rataosuus päätettiin rakentaa. Rata avattiin
tavaraliikenteelle v.1962 ja seuraavana vuonna henkilöliikenteelle.
Lappeenrannan liikennepalvelut monipuolistuivat 2000-luvun
alkupuolella. Rautatieaseman naapuriin muuttanut linja-autoasema vai onko se nimeltään matkakeskus tarjoaa
jatkoyhteydet matkalaisille. Samassa yhteydessä rautatieasema sai uudet
katokset rakennuksen molemmille puolille. Muuten se on aika pitkälti
alkuperäisessä kuosissa. Tarjontaa monipuolistamassa on myös tavara-asema, joka jatkaa toimintaansa samalla
ratapiha-alueella.
Rautatieaseman raiteiden puolelta kuvattuna |
Viime sotien aikana ratapiha oli kiivaiden pommitusten
kohteena, joissa surmansa sai paljon ihmisiä. Tästä ajattelin kirjoitella vielä
oman tarinan joskus tulevaisuudessa, kunhan materiaalia löytyisi lisää jostain.
Pommitusten uhrien hautamuistomerkki löytyy kuitenkin Ristikankaan
hautausmaalta, jos asia kiinnostaa.
Lappeenrannan rautatieaseman historian ruuhkaisin ajanjakso
oli sotien jälkeen. Sotakorvausjunien kulku Vainikkalan aseman kautta Neuvostoliittoon aiheutti ruuhkia Lappeenrantaan. Neuvostoliittolaiset tavaraa
vastaanottaneet tahot palauttivat lukemattomia sahatavaralastissa olleita
vaunuja Suomeen puutteellisen kuormauksen takia. Vainikkalan asemapihalla ei
ollut mahdollisuutta purkaa ja lastata vaunuja uudelleen, joten ne tuotiin
Lappeenrannan ratapihalle. Parhaimmillaan vai pitäisikö sanoa pahimmillaan,
ratapihalla oli yli 400 junavaunua uudelleen lastausta odottamassa. On tainnut
kiirettä pukata!
Ratapihalta löytyy vielä vanha veturien kääntöpöytä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi ovat aina tervetulleita