keskiviikko 5. maaliskuuta 2014

Imatra / Moottoripyöräilijöiden muistomerkit

                                          Steppenwolf "Born to be wild"

Muutama kuukausi on vielä aikaa, ennenkuin Willimies Tours lähtee viikoksi moottoripyörillä Venäjälle. Tällä kertaa kierretään Laatokka pohjoisen puolelta koukaten(reittikartta Facebook-sivullamme) ja jatkamme Syvärin tuolle puolelle pidemmälle mihin Suomen armeija eteni jatkosodan vuosina. Täältä meidän pitäisi jatkaa matkaa kohti Novgorodia ja Pietarhovia. Lopulta tarkoitus olisi tutustua venäläiseen liikennekulttuuriin ajamalla Pietarin läpi kotimatkallamme. Jep, onpahan taas reissu tulossa....
Kahden menehtyneen motoristin muistomerkit

Vaan, toivottavasti meille ei käy kuten kahdelle ulkomaiselle moottoripyöräilijälle kävi Suomessa Imatran ajoissa! Inhoan sanaa legendaarinen, mutta nyt lienee syytä käyttää sitä, koska kyllähän vuonna 1962 alkaneet Imatran ajot saivat melkoisen maineen. Muistan kuinka pikkunassikkana Perä-Tirilän sillan päältä katsottiin sillan alta lipuvaa moottoripyörien katkeamatonta virtaa, koska kaikki halusivat olla paikalla näkemässä Agostinin, Saarisen ja Länsivuoren menoa Imatran vaarallisella katuradalla, mitä ympäröi paikka paikoin melkoiset puurivistöt.

Unohtaa ei sovi myöskään Willimiehen karkumatkaa Imatran ajoihin nuorena kossina erään nykyisen tosi-TV tähden kanssa, jonka vaimo tunnetaan rintojen suurentamisleikkauksista Viron maalla. Melkoinen reissu heitettiin ja kotiarestiahan siitä oli luvassa jokunen viikko. Vaan, kyllä kannatti! 

Imatran ajot saivat MM-arvon vuonna 1964 ja jo ensimmäinen kisa vaati kuolonuhrin. Savikannan nopeassa kurvissa skotti Vernon Cottle menetti 350-kuutioisen ajokkinsa hallinnan ja menetti henkensä.  
Cottlen muistomerkin takaa pilkistää vanha Imatran ajojen lähtösuora(Muistomerkki paljastettu 25.8.1965)

Toinen henkensä menettänyt oli viimeisissä Imatran ajoissa vuonna 1982 menehtynyt sivuvaunuluokassa ajanut Jock Taylor. Näitä ajoja Willimieskin oli paikan päällä seuraamassa ja muistan kuinka alueelle laskeutui hiljaisuus, kun tieto onnettomuudesta kerrottiin yleisölle. Synkkä hetki Imatran ajoille, mutta rata ei todellakaan täyttänyt mitään turvastandardeja. Toisaalta nykyiset radat ovat melkoisen tylsiä laajoine turva-alueineen, mutta tietenkin turvallisuus on tärkeintä.
Taylorin muistomerkki paljastettiin 2.8.2008

Kolmannen kuolonuhrinkin Imatran ajot vaati, mutta tuolloin ei ollut enää kysymyksessä MM-tason kilpailut, vaan kisat ajettiin vuonna 1986 EM.tittelistä. Tuolloin saksalainen Vogt menetti ajokkinsa hallinnan ja osui yleisössä olleeseen 6-vuotiaaseen poikaan, joka menetti henkensä. Hänen muistolleen ei ole monumenttia pystytetty.... 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttisi ovat aina tervetulleita