Viime lauantaina vierailimme Konnunsuon alueella ja tämä kertomus pohjautuu vielä kyseiseen retkeen. Silloinhan esittelimme junaharrastajan itse rakentaman kapearaiteisen junaradan. Kyseisellä radalla on kuitenkin totuuspohjaa, koska Konnunsuon vankilan tavara- ja vankikuljetukset hoidettiin vuosina 1924-1961 omalla junaradalla.
Konnunsuon vankila vaati poikkeukselliset kuljetusratkaisut. Alue oli upottavaa suota, kuten uuden vankilan paikaksi keskellä suota valittu sorainen mäkikin. Alueelle oli mahdoton rakentaa maantietä ennen soiden kuivatusta. Ratkaisuksi kuljetusongelmaan valittiin vankilan ylläpitämä kapearaiteinen rautatie. Se oli mahdollista vetää suon yli hirsikehikkojen päälle rakennettua kiskotusta pitkin. Raideleveydeksi valittiin sen ajan yleisin raideleveys 600mm. Ensimmäisessä vaiheessa rataosuus yhdisti vankilan sekä Saimaan kanavan Tuomojan lastauspaikan. Rata oli n.9 kilometriä pitkä ja sen pääasiallinen tehtävä tavarakuljetusten lisäksi oli lannan kuljetus Lappeenrannan rakuunarykmentistä suosta kuivattujen peltojen lannoittamiseksi. Vankilan oma alus "Konnunsuo" toi kuorman Tuomojaan kanavaa pitkin.
Kapearaiteinen junarata oli suhteellisen huokea kuljetusratkaisu, koska sen rakentaminen ei vaadi raskaita perustuksia. Tämä olikin ensiarvoisen tärkeää juuri Konnunsuon alueella. Radan pidentäminen tuli ajankohtaiseksi 1930-luvun lopulla, kun Lappeenrannasta jatkettiin rautatie itään Elisenvaaraan. Konnunsuon rautatie pidennettiin aina 17,5 kilometrin mittaiseksi ja sen toinen päätepiste oli Muukko. Tämä ratayhteys Muukon ja Konnunsuon välillä oli Suomen pisin ratayhteys 600mm rautatielle. Täällä meilläpäin kun jotain tehdään, niin suurtahan sen on oltava!
Junanhenkilökuntana toimi sotavuosien loppuun asti luottovangit. Ainoastaan veturinkuljettaja ja konduktööri olivat vartijoita. Tämän jälkeen ratahenkilökunta oli siviilejä. Oma pappanikin toimi Konnunsuon junaradan veturitallissa seppänä sotien jälkeen. Muistini mukaan hän oli tehtävässä aina vuoteen -55. Tähän veturitalliin kiteytyykin koko junaradan olemassaolo. Mitään muuta alkuperäistä rakennusta tai junaa ei alueella enää ole.
Junaradan veturitalli. En tiedä löytyisikö hangen alta vielä alkuperäistä kiskotusta. |
Rata toimi vielä vuosia sotien jälkeen ikääntyneillä höyryvetureilla, kunnes silloinen VR:n Erkki Aalto päätti lopettaa ajastaan jälkeen jääneinä vanhat kapearaiteiset rautatiet. Ratkaisu oli sinällään perusteltu, että osaavien höyryveturin kuljettajien palkkaaminen oli haastavaa. Aalto piti myös "höyryaikaa" kehityksen jarruna. Niinpä 1.4.1961 viimeinen juna kulki Konnunsuolta ja purki perässään junaradan. Siihen päättyi yksi aikakausi.
Vankilan sisäisissä kuljetuksissa rautatietä hyödynnettiin vielä v. 1981 asti, jonka jälkeen viimeinen käytössä ollut veturi luovutettiin peruskorjattuna Jokioisten museoradalle. Siellä voit yhä tänä kesänä päästä kokemaan Konnunsuon junaradan tunnelmaa.
Jos aihe kiinnostaa, niin kartan junanreitistä löydät täältä.
Päivitys: Tutkiskelin äsken Joutsenon tuleviin kohteisiin erilaisia sivustoja ja törmäsin upeisiin valokuviin. Kokonainen galleria vanhoja Konnunsuon kapearaisen junan kuvia löytyy täältä. Käyhän kurkkaamassa!
Päivitys nro 2: Kävin eilen museovierailulla katsomassa Konnunsuon vankilasta kertovan näyttelyn...lopultakin. Matkaan tarttui pari Konnunsuon kapearaiteiseen junaan liittyvää valokuvaa. Laitanpa näkyville.
Veturin piipun kuori ja junan lyhty Päivitys: Tutkiskelin äsken Joutsenon tuleviin kohteisiin erilaisia sivustoja ja törmäsin upeisiin valokuviin. Kokonainen galleria vanhoja Konnunsuon kapearaisen junan kuvia löytyy täältä. Käyhän kurkkaamassa!
Päivitys nro 2: Kävin eilen museovierailulla katsomassa Konnunsuon vankilasta kertovan näyttelyn...lopultakin. Matkaan tarttui pari Konnunsuon kapearaiteiseen junaan liittyvää valokuvaa. Laitanpa näkyville.
hyvä juttu
VastaaPoista